Kanadensisk tillverkare visar eldriven buss för kalla temperaturer
Carl Undéhn
28 feb 2022
Att elektrifiering är mer än möjligt även i länder med kallt vinterklimat visar om inte annat elbilslandet Norge. Men kyla är en utmaning för batterier och den kanadensiska tillverkaren Letenda visar nu en eldriven buss speciellt framtagen för kallt klimat.
Den nio meter långa Electrip har 24 platser och ska totalt rymma upp till 45 passagerare. Bussen är uppbyggd av ett anpassningsbart system i aluminium för att sänka vikten och förbättra effektiviteten.
Bussen ska kunna utrustas med tre batteripaket med en maxkapacitet på 222 kWh som kan snabbladdas med 150 kW.
– Vi är stolta över att i dag kunna presentera resultatet av sex års forskning och arbete: Electrip, en eldriven stadsbuss som är utformad för att klara av vintertemperaturer. Detta resultat har möjliggjorts med hjälp av ett erfaret team med världsledande elfordonstekniker och tillverkare i Quebec för att utveckla och marknadsföra en innovativ buss, säger Letendas vd Nicolas Letendre i ett uttalande.
Bussen ska ha golvvärme, men mycket mer än så och vad som verkligen gör drivlinan eller bussens konstruktion lämpad för linjetrafik i kyla avslöjas inte. Inte heller räckvidden för vare sig sommar eller vinter får vi veta.
Letenda grundades 2016 i Quebec utvecklar eldrivna bussar som enligt företaget ska ha ”överlägsen energieffektivitet”.
I en video presenteras Electrip och provkörs i snöiga förhållanden.