Kia presenterar EV6 – snabb laddning och mycket teknik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 mar 2021

Kia hade lovat att presentera sin nya elbil EV6 under första kvartalet i år. Med en dags marginal var det så dags idag.

Bilder på både insidan och den exteriöra designen hos den 4,68 meter långa, 1,88 meter breda och 1,55 meter höga bilen har vi redan sett. Det som alla därför frågade sig var vilken teknik som döljer sig under skalet. Och framförallt, hur står den sig mot Ioniq 5 från koncernsyskonet Hyundai?

Det korta svaret är: bra.

– Med de försprång vi kommer ha i teknik med räckvidd och inte minst laddtiden är vi övertygade om att EV6 kommer bli en av de bäst säljande elbilarna i Sverige, säger Peter Himmer som är vd för Kia Sverige.

Genom att vara byggd på den gemensamma plattformen E-GMP har EV6 en hel del likheter med Ioniq 5 och kommer fulladdad med teknik som imponerar, i alla fall på pappret. Siktet är tydligt inställt på Volkswagen ID.4, men även kunder som annars tittar Polestar 2 och Tesla Model 3 enligt Kia Sverige.

Den kommer erbjudas med både fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift och finnas med två batteristorlekar. EV6 Standard Range har ett batteri på 58 kWh, men i Sverige kommer endast versionen Long Range med det större batteriet på 77,4 kWh att säljas.

– Vi ser på andra elbilar vi erbjuder att det är störst efterfrågan på versioner med det stora batterier. Och med en bil i den här storleksklassen tror vi att den bjuder in till mer längre körning, säger Joakim Jöhncke som är produktchef hos Kia Sverige.

Basversionen av EV6 har bakhjulsdrift, 229 hk och får med det stora batteriet en räckvidd på 51 mil enligt WLTP. Det är alltså något längre än bakhjulsdrivna Ioniq 5 som ska komma 48 mil på en laddning.

Tack vare sitt 800-voltssystem går det att ladda tio mils räckvidd på 4,5 minut, eller från 10 till 80 procent på 18 minuter –  något som Ioniq 5 med samma teknik visat sig klara i verkliga situationer.

Systemet kan även ladda åt andra hållet med 3,6 kW, så kallad vehicle to load-funktion. Det är tänkt att användas för att ladda tekniska prylar eller även en annan elbil. Kia beskriver det som en ”powerbank på hjul”.

Kia säger sig ha lagt stor vikt vid innerutrymmena som är goda tack vare plattformen E-GMP och en hjulbas på 2,9 meter. Bagaget rymmer 520 liter och med fyrhjulsdrift får den även dra upp till 1 600 kilo. För den bakhjulsdrivna versionen finns ännu inga uppgifter för maxvikt, men även den ska gå att få med dragkrok. Fram hittas även en ”frunk” på 52 liter, som krymper till 20 liter i versionerna med fyrhjulsdrift.

En välvd utsträckt skärm breder ut sig från förarplatsen till mitten av bilen och innehåller både instrumentering och infotainment. EV6 går även att få med en ny head-up display som har augmented reality för att visa statusuppdateringar, navigering och varningar på vindrutan.

De förhållandevis tunna stolarna kallas ”Zero Gravity”, är delvis tillverkade av återvunna PET-flaskor och går att luta tillbaka till nästan liggande läge för en paus under laddning.

Baksätet har ett helt platt golv, men fram hittas en öppen förvaring mellan stolarna samt en ”svävande” konsol övanför med vridhjul för inställningar och vad som ser ut att vara fysiska knappar för olika körlägen.

Generellt ser EV6 ut att bjuda på en relativt traditionell förarmiljö jämfört med vissa andra elbilar och även Ioniq 5.

Men EV6 ska ändå ses som första steget på ett nytt Kia, en förändring som även innefattar en ny logotyp och ett nytt formspråk som sammanfattas med ”Movement that inspires”.

Det är ett mer kaxigt uttryck och designchefen Karim Habib menade att designen delvis hämtat inspiration från rallybillars kompakta proportioner.

Riktigt så sportig är den kanske inte, även om toppversionen EV6 GT gör 0-100 på 3,5 sekunder och ska ha en toppfart på 260 km/h. Men med EV6 tar Kia helt klart ett kliv upp mot ett segment som de innan mest varit och nosat på med modellen Kia Stinger. Exakt var EV6 ska placeras låter de dock vara öppet.

– Vi talar om crossovers för de inte passar in i något traditonellt fack. Elbilar löser upp gränserna ännu mer och det är svårt att sätta EV6 i ett segment. Det är en bil som funkar som familjebil och åka till kontoret med, men också för att ha kul i bergen som sportbil, sa Artur Markens, produktchef hos Kia, under presentationen.

Klivet upp innefattar även priset, där EV6 lägger sig i ett annat segment än Kias tidigare elbilar e-Soul och e-Niro.

Kia Sverige börjar ta emot förbokningar av EV6 idag och det går att välja mellan tre versioner som planeras att levereras till kund i september.

Basversionen EV6 börjar på 569 900 kronor före klimatbonus och har bakhjulsdrift med 229 hk. EV6 GT Line börjar på 674 700 kronor och har fyrhjulsdrift från två elmotorer som ger en total effekt på 325 hk. För toppversionen EV6 GT börjar priset på 749 600 kronor och även den har fyrhjulsdrift men högre effekt på 584 hk.

Kia uppger endast räckvidd för basversionen som alltså ska vara upp till 51 mil enligt WLTP. Värmepump för bättre prestanda från batteriet vid kalla temperaturer och uppvärmd ratt är standard på svenska bilar. Det gäller även säkerhetssystem som filhållningsassistent.

Den som förbokar nu får även ett års medlemskap i Kia Charge som bland annat innebär rabatterade priser vid laddning med Ionity. Exakta priser för det ska komma inom kort.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!