Snabbladdning av Ioniq 5 ser ut att hålla vad den lovar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 mar 2021

När Ioniq 5 nyligen visades upp bjöd den på specifikationer och tekniska detaljer som imponerade – i alla fall på pappret. Förbrukning och räckvidd är ju exempel på saker som tillverkare gärna anger med lite väl optimistiska siffror.

Men nu ser det ut som att Hyundai faktiskt håller vad de lovar när det kommer till möjligheten att snabbladda Ioniq 5. Modellen bygger på elbilsplattformen E-GMP från Hyundai och Kia som precis som Porsche Taycan är utrustat med ett 800-voltssystem.

Elbilssajten Electrek skriver om den tyske youtubern ”Generation-E” som stötte på testförare med två Ioniq 5 ”ute i det fria”, som han beskriver det.

Bilen är ansluten till en Ionitystation och det som går att läsa av från skärmen visar på imponerande siffror.  

Efter 16 minuters laddning har batteriet gått från 22 till 80 procent och tagit emot 42 kWh med el. Det innebär att den genomsnittliga kapaciteten som Ioniq 5 sugit i sig har legat på 157 kW.

Testförarna säger också att de sett den komma upp i 220 kW vid laddning. Förbrukningen ville de inte kommentera mer än att den är bra och ”typisk för Hyundai”.  Både Hyundai Kona Electric och Ioniq Electric har i flera tester visat på låg förbrukning jämfört med andra tillverkares modeller.

Det höga genomsnittet tyder på att Ioniq 5 klarar att hålla en hög kapacitet under hela laddningen. I videon rasar visserligen laddningen plötsligt till endast 3 kW när batteriet når 80 procent, men ökar sedan igen för att ligga på hela 45 kW vid 96 procents laddning.

Bilarna i videon är lanseringsversionen Ioniq 5 Project 45 som bland annat är utrustat med solpaneler på taket. De släpps i en begränsad upplaga till kunder under andra halvan i år och tog slut direkt när förbokningen startade förra veckan.

Youtubern ”Generation-E” sammanfattar också intrycken med att Ioniq 5 ser ut att vara välbyggd och verkligen har de stora innerutrymmen som Hyundai tryckte så mycket på vid presentationen. Däremot imponerade bagageutrymmet inte på honom.

Här nedan finns videon, som är på tyska.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!