Kompaktsuv inget måste hos Ford – eldriven Fiesta på gång?
Carl Undéhn
15 maj 2024
På den europeiska bilmarknaden är kompaktsuv idag ett av de starkast växande segmenten. Högre sittpositionen, lättare insteg och inlastning samt mer överblick är saken som ser ut att gå hem hos konsumenterna. Därför är det inte konstigt att en rad tillverkare har eller är på väg att lansera eldrivna kompaktsuvar.
Även Ford är på väg att bredda sortimentet med mindre modeller som då använder Volkswagenkoncernens elbilsplattform MEB. Den första modellen inom det samarbetet är nya Ford Explorer, som efter uppskjuten lansering nu har börjat säljas med ett pris från 489.900 kronor.
Den väntas följas av en eldriven version av dagens crossover Puma. Men den tredje utlovade MEB-bilen från Ford kan bli en lägre byggd modell. Fords europeiska chef Martin Sander säger till brittiska Autocar att det “absolut” finns plats för modeller som inte är en suv i tillverkarens europeiska modellprogram.
Något som – återigen – väcker frågan om Ford planerar att lansera en eldriven version av sin långkörare Fiesta. Tillverkningen av den klassiska småbilen ställdes in förra sommaren efter nästan 50 år på den europeiska marknaden. Det har flera gånger kommit rykten om att Ford arbetar på modell med en prislapp från 25.000 euro. Den väntas då använda samma teknik som de kommande “25.000 euro-bilarna” från Volkswagenkoncernen, alltså Volkswagen ID.2all, Cupra Raval och Skoda Epic.
Men även internt har Ford lanserat en satsning på mindre och billigare elbilar. Något som Fords chef Jim Farley menar redan är i full gång.
– Vi gjorde en satsning i det tysta för två år sedan och tog fram ett superbegåvat självständigt team för att skapa en lågkostnadsplattform för elbilar. Det var en liten grupp med några av världens bästa elbilsingenjörer, sa Jim Farley när Ford i slutet av förra året.
Arbetet leds av Alan Clarke som kom till Ford efter flera år hos Tesla för just två år sedan.