Eldrift om köparna får välja
Patrick Ekstrand
5 okt 2017
Elbilar är mycket populära bland svenska bilköpare, trots att de bara står för 4,5 procent av nyregistreringarna. Detta bevisas av att en rad bilmodeller säljer bättre i laddbart utförande.
Tre av fyra Mitsubishi Outlander som säljs i Sverige är laddbara och närmare 70 procent av de Kia Optima som kommer ut på vägarna är laddhybrider. Bland dem som köper en Volkswagen Passat är eldrift inte lika populärt, men andelen ligger långt över de 4,5 procenten – en av tre nyregistrerade Volkswagen Passat är en laddhybrid.
– De senaste månaderna har ökningarna av laddbara bilar nått nya rekordnivåer och det är tydligt att bland de modeller där det är möjligt att välja eldrift så är kunderna benägna att göra det. Ökande modellutbud och en växande laddinfrastruktur skapar därför snabbt möjlighet för fler kunder att välja eldrift inom överskådlig tid, säger Johansson, vd för Power Circle.
Suget efter elbilar innebär att antalet när som helst väntas överstiga 40 000. Detta sedan antalet ökade med 1 825 fordon under september, vilket innebär nytt rekord. Men den stora ökningen väntas inte förrän nästa år, framför allt om Tesla hinner börja leverera Model 3. Den mycket populära Nissan Leaf, som både har fått ett nytt utseende och ett batteripaket på 40 kWh, väntas också få ett lyft.
– De laddbara bilarna fortsätter att ta marknadsandel, vilket vi tror accelererar ytterligare nästa år, säger Olle Johansson.