Elbilen logo Meny

Lancia presenterar tidsplan för comeback – eldriven Delta 2028

Italienska Lancia för en idag ganska tynande närvaro på svenska vägar. De senaste åren har tillverkaren endast haft en modell i programmet, Lancia Ypsilon, som officiellt bara sålts i Italien.

Märket är en del av den stora Stellantis-koncernen och inom den hoppas nu Lancia på en revansch i och med omställningen till eldrift. Samt en gnutta italiensk elegans och nostalgi från märkets storhetsdagar i rally på 1980-talet.

En tioårsplan för nysatsningen inleds 2024. Då ska vi få se en ny och eldriven version av dagens Ypsilon. Den kommer mäta omkring fyra meter på lämngden och blir alltså större än dagens Ypsilon, som är jämförbar och delar teknik med Fiat 500.

Den kommer även med hybriddrivlina och riktigt så tidigt vill Lancia inte satsa helt på eldrift.

Från 2026 är det däremot endast elbilar som gäller. Då lanseras nästa modell där Lancia väcker liv i namnet Aurelia, en bil som tillverkades på 1950-talet. I 2020-talets kostym blir den en crossover som mäter 4,6 meter och ska inta platsen som toppmodell i Lancias utbud.

Sist ut blir en ny Lancia Delta som ska komma 2028. Om den ska återkoppla till arvet från första generationen av Delta och dess legendariska egenskaper i rally återstår att se. Men en del pekar på att det blir så. Lancia beskriver den kommande bilen som en ”muskulös bil med geometriska linjer” som ska tilltala bilentusiaster i hela Europa.

Lancia Delta HF Integrale EVO 1992

2028 är också året då Lancia planerar att skippa förbränningsmotorn helt för att endast sälja elbilar. Lancia skriver också att de siktar på att bli det märke inom Stellantis som använder mest återvunna material vid tillverkningen.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-05-23