Elbilen logo Meny

Längre räckvidd än väntat när Volvo FH Electric testas

För att kunna jämföra förbrukningen hos lastbilar genomförs varje år ett test där modellerna kör utmed ”Green Truck Award Route”. Sträckan mäter 34,3 mil utmed offentliga vägar i södra Tyskland genom ett kuperat landskap med landsväg, motorväg och genom mindre orter.

Volvo Lastvagnars eldrivna lastbil FH Electric har nu utsatts för testet där den imponerade på chauffören.

– Jag måste säga, när man kör den här lastbilen är den lika smidig, eller till och med smidigare, än en diesellastbil. Förare kommer att bli mycket förvånade över hur lätt det är att köra, hur tyst det är och hur bra den svarar. Det finns inga vibrationer alls, säger lastbilsjournalisten Jan Burgdorf som rattade sig genom sträckan.

FH Electric har ett batteripaket på 540 kWh och en officiell räckvidd på 30 mil. Men lastbilen imponerade under testet och körde ändå hela sträckan på en laddning.

Under hela testet kördes lastbilen med farthållare och den genomsnittliga hastigheten var 80 km/h. Förbrukningen landade då på 11 kWh per mil vilket enligt Volvo innebär 50 procent mindre energiförbrukning jämfört med dieselversionen av lastbilen FH.

– Dessa testresultat visar att det går att köra upp till 500 km under en vanlig arbetsdag, med ett kort stopp för laddning, till exempel under lunchtid, säger Tobias Bergman som är presstestchef på Volvo Lastvagnar.

FH Electric kan lasta upp till 40 ton och ska börja tillverkas senare i år. Till skillnad från modellerna FL och FE Electric som redan erbjuds idag för transporter inom städer är FH Electric tänkt att användas för regionala transporter.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-01-12