Lightyear One har lägre luftmotstånd än Mercedes EQS

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 jan 2022

Den nederländska solcellsbilen Lightyear One bygger på idén att en effektiv elbil klarar sig med ett mindre batteri. Genom det kan priset på bilen sänkas, något som däremot inte betyder att Lightyear One kommer bli särskilt billig. Bilen, som ska byggas hos finska Valmet, går för tillfället att beställa till ett pris på 1,5 miljon kronor.

Men för det får du en bil med världens lägsta luftmotstånd. Till och med bättre än Mercedes EQS, som med ett cd-värde på 0,20 beskrivs som den serietillverkade bil med världens bästa aerodynamiska egenskaper.

Ett rekord som nu ser ut att kunna slås av det nederländska start up-företaget Lightyear när tillverkningen drar i gång.

Lightyear har genomfört tester i vindtunnel, datorsimuleringar och nu senast på en testbana i Italien som visar att bilen har ett cd-värde på under 0,20.

”Resultaten av våra vägtester bekräftar att vi är på väg att producera den mest aerodynamiska femsitsiga bilen hittills, med rekordlåg luftmotståndskoefficient på mindre än 0,20”, skriver Lightyear utan att ange den exakta siffran.

Prototypen kördes i olika hastigheter upp till 130 km/h för att kunna optimera bilens aerodynamik och effektivitet vid alla hastigheter. Resultaten ska nu användas för att

Med sitt batteri på 60 kWh har Lightyear One lyckats köra 71 mil på en laddning vid ett tidigare test. Bilen kördes i 85 km/h under 9 timmar och förbrukningen landade på låga 0,8 kWh per mil.

Några officiella WLTP-siffror för räckvidden finns ännu inte. Men för att återigen jämföra med Mercedes EQS: den lyxiga tysken har en räckvidd på 74,3 mil enligt WLTP men också ett betydligt större batteri på 107,8 kWh.

Lightyear One har också solceller på taket och motorhuven som ska kunna ge energi för att köra upp till 7 mil.  

Serietillverkning av Lightyear One ska enligt planen komma igång senare i år. Nyligen meddelade företaget att de även arbetar på en mindre och billigare Lightyear Two. Den ska bygga på samma teknik men få ett pris på omkring 300 000 kronor och lanseras om två år.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: