Lightyear One hårdtestas inför produktionsstart nästa år

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 okt 2021

Nederländska start up-företaget Lightyear vill erbjuda en elbil med lång räckvidd trots ett litet batteri. Med hjälp av strömlinjeformad kaross och solceller på taket lyckades de tidigare i år köra 71 mil på en laddning med ett batteri på 60 kWh.  

Nästa år ska de första exemplaren av Lightyear One börja tillverkas hos Valumet i Finland och inför det hårdtestar företaget nu sin prototyp på vägar av olika kvalitet.  

– Vi vill testa den strukturella hållbarheten hos Lightyear One genom att köra på ojämna vägar, samla data till våra simuleringar och använda resultaten för fortsatta tester av komponenter, sa ingenjören Robby Janssen i ett uttalande. 

Testbilen är utrustade med 72 olika sensorer som ska samla in data från hjul och kaross, men även de för konceptet viktiga solcellerna på taket av bilen.  

Resultatet ska ha varit godkänt och enligt Lightyear visade prototypen på bra komfort och höll pall även för rejäla potthål. Nu väntar fortsatta tester vid höga hastigheter och optimering av bilens solceller.  

Solcellerna i karossen ska kunna ge mellan fyra och sex mil extra räckvidd per dag, beroende på vädret. Enligt Lightyear är modellen konstruerad för att vara självförsörjande på el under större delen av året. 

Priset för bilen ligger i idag på 149 000 Euro, omkring 1,5 miljoner kronor. 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!