Lotus Emeya kör om konkurrensen vid laddstolpen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 jun 2024

Organisationen P3 genomför varje år standardiserade tester av hur bra – eller dåligt – olika elbilar laddar. Och vid årets test är det framförallt en modell som sticker ut: Lotus Emeya. Redan på pappret är Emeya en imponerande bil. Toppversionen Emeya R kommer med hela 905 hästkrafter och ett vridmoment på 985 Nm. Med det är 0-100 km/h är avklarat på endast 2,78 sekunder och toppfarten anges till 256 km/h. Allt paketerat i en slank kaross och en räckvidd på upp till 60 mil från ett 102 kWh stort batteri. Som uppenbarligen även kan laddas väldigt snabbt.

Priset för Lotus Emeya börjar på 1.313.480 kronor. För det får du Lotus tolkning av en basversion med 612 hästkrafter och ett vridmoment på 710 Nm.

Vid testet laddas bilarna under från en laddstatus på 10 procent under 20 minuter och bedöms efter en skala där 1,0 är högsta betyg. För det ska bilen kunna ladda 30 mils räckvidd under de 20 minuterna. Lotus Emeya laddade däremot betydligt snabbare än så. Efter 14 minuter hade batteriet fyllts till 80 procent och när de 20 minuterna var förbi hade Emeya laddat 45,8 mils räckvidd. Bilen kom upp i en laddeffekt på 402 kWh och den genomsnittliga laddeffekten var imponerande 331 kW.

Även vi på Elbilen var häromveckan vid Lotus utvecklingscenter i Frankfurt för att testa hur snabbt Emeya laddar i en verklig situation. Hur det gick då och våra intryck av Lotus Emeya kan ni läsa om i den årliga sportbilspecialen, som kommer ut till prenumeranter den 19 juli, samt här på elbilen.se.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: