Lotus samarbetar med NIO kring teknik för batteribyte

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 apr 2024

Kinesiska NIO har satsat stort på sin teknik med batteribyten. I Kina finns idag över 2.400 stationer för det och sedan märket lanserades i Sverige 2022 har det hunnit byggas åtta stycken även här. Ännu så länge är det endast NIO:s egna bilar som där kan byta till ett fulladdat batteri på fem minuter som alternativ till att snabbladda. Men den senaste tiden har NIO inlett samarbeten med andra tillverkaren kring tekniken.

Nu senast Lotus som tillsammans med NIO inleder ett strategiskt samarbete kring laddning och bye av batterier, samt vill utveckla enhetligt batteristandardsystem.

– Vi vill arbeta tillsammans med Lotus för att driva på utvecklingen av marknaden för smarta elfordon i premiumsegmentet, göra gemensamma ansträngningar inom teknisk innovation och standardisering för laddning och byte, driva på för ett storskaligt, standardiserat och enhetligt energiinfrastrukturnätverk för att leverera effektiva och vänliga upplevelser av laddningstjänster till användarna, säger NIO:s grundare William Li i ett pressmeddelande.

Med Lotus Eletre är det fortfarande kabel som gäller när det är dags att fylla på batteriet. Läs vårt test av den här.

Avtalet med Lotus kommer inte som en blixt från en klar himmel. Förra hösten meddelades att NIO ingick ett samarbete med Geely, som förutom Volvo och Polestar även äger bland annat Lotus. Enligt Lotus vd Feng Qingfeng låter det som att vi kan få se möjligheten att byta batterier vid NIO:s batteribytesstationer på kommande elbilr från Lotus.

– Vårt samarbete med NIO för att dela laddnings- och bytesresurserna med varandra kommer att göra det möjligt för våra användare att uppleva Lotus spårgener och ultimata prestanda samtidigt som de kan njuta av de vänliga tjänsterna i NIO:s laddnings- och bytesnätverk i hela Kina, säger Feng Qingfeng.

Om det betyder även andra märken inom Geelykoncernen som Volvo, Polestar och Zeekr också kommer kunna byta batterier är ännu oklart. NIO arbetar också på att förbättra tekniken för byten. Med den nuvarande tredje generationen av tillverkarens Power Swap Station har tiden för ett byte sänkts till fyra minuter. Den första tredje generationens station i Europa öppnades förra hösten i Frihamnen i Stockholm. Nyligen visade NIO också den fjärde generationen av Power Swap Station som ska korta tiden för ett byte ytterligare.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: