Annons:

M Sverige: höga elkostnader riskerar bli hinder för elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 nov 2025

I dagarna meddelade flera stora elbolag att de höjer elnätsavgiften från och med nästa år. Med hur mycket skiljer sig åt, men hos Vattenfall handlar det om en höjning på 14 procent och hos Ellevio ökar elnätsavgiften med i genomsnitt 5 procent. Beslutet motiveras med ökade kostnader för att finansiera ut elnäten. De stigande kostnaderna […]

I dagarna meddelade flera stora elbolag att de höjer elnätsavgiften från och med nästa år. Med hur mycket skiljer sig åt, men hos Vattenfall handlar det om en höjning på 14 procent och hos Ellevio ökar elnätsavgiften med i genomsnitt 5 procent. Beslutet motiveras med ökade kostnader för att finansiera ut elnäten.

De stigande kostnaderna för el riskerar att riskerar att bromsa omställningen till eldrivna bilar, varnar nu konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige. Enligt deras hålbarhetsansvarige Carl-Erik Stjernvall måste samhället och politiker samarbeta för att skapa rätt förutsättningar för ökad eldrift och minskade utsläpp från vägtrafiken.

– Utvecklingen går åt fel håll just nu. Hushåll vill inte sitta vid köksbordet och fundera över hur många kilowattimmar som behövs i elbilen nästa morgon, vem som ska få duscha eller planera tvätten för att undvika höga avgifter. Det skrämmer bort elbilsköpare, säger Carl-Erik Stjernvall.

Han lyfter också de nya reglerna med en effektavgift som ska införas av alla elbolag från 2027, i vissa fall redan från nästa år. Med det införs en avgift på hur hög effekt ett hushåll tar ut, alltså hur mycket el som används vid ett enskilt tillfälle – till exempel när en elbil laddas. Något som enligt M Sverige gör det svårt att förutse vad månadskostnaden för el landar på.

– Monopolsystemet på elnäten och en myndighet som ständigt tvingas godkänna höjda avgiftskrav är en stor del av problemet. Kostnaderna måste bli mer transparenta, och man bör inte utesluta att utreda helt nya modeller – exempelvis att elnätsbolag får lägga anbud på områden i ett entreprenadförfarande, säger Carl-Erik Stjernvall.

Allt fler elbilar på markanden är idag förberedda för Vehicle to Home (V2H) eller Vehicle to Grid (V2G) där strömmen i bilens batteri kan matas tillbaka till det egna huset eller ut på elnätet för att täcka upp vid effekttoppar. Det är något som M Sverige vill att elbilsägare ska kunna göra och då få ekonomisk kompensation av elbolagen. Initiativ för det saknas däremot idag från nätägarnas håll, menar M Sverige.

– Man måste hitta en struktur som gör att den framtida fossilfria vardagen fungerar för alla, inte försvara ett monopol som garanterar vissa företag vinst, säger Carl-Erik Stjernvall.