M Sverige kräver tydlighet från Volkswagen kring batterigaranti och kyla

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 dec 2021

Batterigarantin för Volkswagens elbilar i ID-familjen är idag åtta år, eller 16 000 mil. Efter det ska batteriet ha kvar 70 procent av sin kapacitet, vilket liknar den garanti som de flesta andra tillverkare erbjuder.

Men bilisternas konsumentorganisation M Sverige går nu ut och kritiserar Volkswagen för hur det förväntas att elbilarna ska parkeras när det är kallt. Enligt skötselråden i instruktionsboken ska bilen inte stå ute över ett dygn om temperaturen sjunker till under 30 minusgrader. M Sverige menar att de inte går att uppfylla och råder därför konsumenter att inte köpa en elbil från Volkswagen.

Att batteriet kan skadas i så kalla temperaturer anser M Sverige vara något som Volkswagen måste anpassa bilen för om den ska säljas i ett land med vinterklimat som i Sverige.

Som jämförelse lyfter de fram att kylarglykol här har lägre fryspunkt än på den spanska marknaden med mildare vintrar.

– Har man byggt en bil som inte klarar de låga temperaturer som råder på en marknad får man avstå från att sälja den där, alternativt marknadsföra den som en elbil för sommarbruk, säger Carl-Erik Stjernvall som är teknisk expert på M Sverige.

Volkswagen förstår däremot inte kritiken.

– Ingenstans i våra batterigarantier står det något om att vi kräver att bilen inte lämnas parkerad i minus 30 grader. Men i våra skötselråd i instruktionsboken rekommenderar vi att inte utsätta batteriet för extrem kyla då det kan påverka det, säger Marcus Thomasfolk som är kommunikationschef hos Volkswagen Sverige.

Han menar att för att kunna neka någon garanti måste de kunna bevisa att villkoren inte har uppfyllts.

– Men vi kan ju inte se om någon stått ute med bilen i kyla, säger Marcus Thomasfolk.

Att kravet inte står uttryckligen i garantivillkoren känner Carl-Erik Sternvall på M Sverige till. Men för att garantin ska gälla förutsätts oftast att skötselråden följs – vilket gör att kravet på att inte lämna bilen i kyla gäller i praktiken.

– Vi har också granskat garantikraven och där står det inget specifikt om det. Men det uppstår ett problem när det lämnas märkliga råd i instruktionsbokensom inte kan följas. Det blir ju kallt i Sverige på vintern säger Carl-Erik Stjernvall.

M Sverige menar därför att Volkswagen inte ger tydlig information kring hur kyla påverkar deras elbilar.

– Vi avråder från att köpa en bil med villkor om underhåll som inte är möjliga att leva upp till. Bilägare som redan idag känner sig missnöjda med villkoret ska reklamera varan, och begära att felet avhjälps, säger Carl-Erik Stjernvall och menar att det ska vara möjligt att parkera sin bil en tid även när det är kallt.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!