Elbilen logo Meny

Maxus eT90 blir Sveriges första eldrivna pickup – leverans i november

Ford F-150 Lightning har väckt enormt intresse i USA. Och redan innan tillverkning av den var i gång började Rivian bygga R1T och blev därmed först med att få ut en eldriven pickup på amerikanska marknaden.

Hur stort suget på kombinationen av eldrift och pickup är här i Sverige är lite oklart. Däremot blir varken Ford eller Rivian först ut att erbjuda det på den svenska marknaden.

Det gör i stället kinesiska Maxus med pickupmodellen eT90 som kommer hit i november.

– Vi ser fram emot att lansera Europas första elektriska pickup på den svenska marknaden, och i ett segment som tidigare har bestått av enbart fossildrivna bilar. Intresset kring lanseringen är stort så vi öppnar upp möjligheten att kunna förbeställa en bil redan nu, säger Petter Nordesjö som är Sverigechef för Maxus.

Priset landar på 699 975 kronor, vilket alltså betyder att det lägger sig precis under taket på 700 000 kronor för att ha rätt till 70 000 kronor i klimatbonus.

Maxus eT90 har ett batteri på 88,6 kWh som ska kunna laddas från 20 till 80 procent på 45 minuter. Med vilken effekt bilen kan ladda uppges inte.

Räckvidden anges till 33 mil enligt WLTP och det ska enligt Maxus vara resultatet av en testcykel med tung vikt.

Med en längd på 5,37 meter och en hjulbas på hela 3,15 meter finns det plats för både fem personer och en hel del last på flaket. Maxlasten är 1 000 kilo och hur tungt släp som går att hänga på dragkroken meddelas först senare.

Trots det robusta utseendet är Maxus eT90 inget verkligt kraftpaket och kommer enbart med en elotor bak. Effekten på den är 204 hästkrafter och vridmomentet 310 Nm.

På insidan hittas en pekskämr på 10,3 tum med Apple Car Play samt säten och ratt i läder. Till standardutrustningen hör också backkamera, antisladdsystem och Hill Descent Control för enklare körning med last på branta vägar.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-08-10