Med plats för sju – så lång räckvidd får Peugeot e-5008

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 mar 2024

För de som behöver plats för upp till sju personer presenterar Peugeot nu ett eldrivet alternativ när nya e-5008 kommer med eldrift. Med en längd 4,79 meter är den över två decimeter kortare än sjusitsiga konkurrenter som Kia EV9 och kommande Volvo EX90, som båda mäter över 5 meter. Hjulbasen anges till 2,9 meter och hur benutrymmet är på den tredje raden får vi återkomma till efter en provsittning.

När alla sju säten används rymmer bagaget 259 liter. Reser fem personer i bilen går det att klämma in 748 liter och fälls andra och tredje raden ryms det 1.815 liter. Dessutom hittas ytterligare plats för 80 liter under den tredje bänkraden.

Peugeot e-5008 byggs med Stellantiskoncernens elbilsplattform STLA Medium, samma som det mindre syskonet e-3008 använder. Den imponerar med en WLTP-räckvidd på upp till 70 mil med det större batteripaketet på 98 kWh. Samma storlek erbjuds även till e-5008 som då uppges få en räckvidd på 66 mil. Först ut är däremot en version med ett mindre batteri som ska ge 50 mils räckvidd. Peugeot avslöjar inte storleken, men vi får anta att det då handlar om samma batteri på 73 kWh som erbjuds till e-3008. Batteriet kan snabbladdas med upp till 160 kW och från 20 till 80 procent ska ta 30 minuter.

Tre motoriseringsalternativ erbjuds, antingen framhjulsdrift med en effekt på 157 kW (213 hästkrafter) eller 170 kW (231 hästkrafter). Senare ska även en fyrhjulsdriven version lanseras med dubbla elmotorer och en gemensam effekt på 237 kW (323 hästkrafter).  

På utsidan hittas Peugeots nya, vassare designspråk och med utrustningsnivån GT Pixel LED-strålkastre fram. Vid förarplatsen hittas Peugeots i-Cockpit med sin typiskt lågt placerade ratt. Ovanför den hittas en väld vertikal skärm på 21 tum med förarinformation och infotainmentsystem. Nyligen meddelade Peugeot också att de integrerar AI-tjänsten från ChatGPT i sitt infotainmentsystem för bättre och mer naturlig röststyrning.

Backkamera är standard, vilket nog kan behövas för sikten bakåt, och Peugeot e-5008 erbjuder över 40 olika assistansfunktioner. De som nämns är adaptiv farthållare och ”semiautomatisk” filhållning.

Svensk lansering är planerad till hösten, men priser och leveransdatum har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: