Mercedes bjuder på eldriven prestanda med EQS AMG 53 4MATIC+
Carl Undéhn
6 sep 2021
När Mercedes tuningfirma AMG tar sig an den redan lyxiga modellen EQS blir det extra allt av det mesta.
Modellen har fått namnet Mercedes-AMG 53 4MATIC+ och är AMG:s första helt elektriska modell. I motsats till tidigare rykten har de inte utökat antalet elmotorer till tre stycken, men de två elmotorerna har fått effekten uppskruvad från 523 hästkrafter hos vanliga EQS 4MATIC till 658 hästkrafter och ett vridmoment på 950 Nm. Toppfarten är 220 km/h och sprinten 0–100 görs på 3,8 sekunder, alltså en halv sekund mindre än standardversionen av EQS 4MATIC.
Om det inte räcker går det även att boka till paketet ”AMG Dynamic Plus” som ger en boostfunktion där effekten höjs till 761 hästkrafter och vridmomentet till 1 020 Nm. Med får AMG-versionen en toppfart på 250 km/h och kommer iväg snabbare från startlinjen genom att klara 0–100 på 3,4 sekunder.
För att ytterligare höja känslan av acceleration har AMG utrustat sin version med ljud som spelas vid gaspådrag både inne och utanför bilen.
Insidan ska vara mer sportig med inslag av rött, speciella AMG-stolar och en ratt med paddlar i aluminium.
AMG har även förbättrat den redan imponerande bromsregenereringen och ökat den från 290 kW till 300 kW. Batteriet är samma som i standardversionen, 107,8 kWh, som klarar snabbladdning med upp till 200 kW.
Prestandan kommer däremot inte utan ett pris. Räckvidden sjunker med omkring 10 mil och anges vara max 58 mil, enligt WLTP. Och vad priset för AMG-verisonen blir samt när den släpps har ännu inte meddelats.