Elbilen logo Meny

Mercedes vintertestar batteridrivna lastbilar

Om lastbilar lämpar sig för batteridrift eller om vätgas är att föredra är en fråga som delar branschen. Mercedes lastbilsavdelning, som nu ska bli Daimler Truck AG, har visat upp den vätgasdrivna lastbilen GenH2 Truck. Men sedan 2018 arbetar de också på de två batteridrivna lastbilarna eActros och eEConic.

När vinterkylan tog ett stadigt grepp om stora delar av Europa i början på februari passade Mercedes ingenjörer på att testa de båda prototyperna i riktigt vinterväder.

Fokus låg på att se hur batterier och drivlina reagerade på de kalla temperaturerna. Nu meddelar Mercedes stolt att ja, de batteridrivna lastbilarna klarade testerna och är dugliga även vid vinterväder.

Serietillverkning av eActros är tänkt att dra igång senare i år och Mercedes säger att den färdiga versionen ska ha längre räckvidd och bättre säkerhet än prototypen. Vad som skiljer de båda versionerna åt anges däremot inte.

Tidigare uppgifter har angett en räckvidd för eActros på ”över 20 mil”, men det ska även komma en Long Haul-version med räckvidd på 50 mil.

eEConic ska enligt planerna komma nästa år och är framförallt framtagen för att kunna användas i städer som till exempel sopbil.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-02-22