Mercedes VLE: plats för åtta och ”enastående” aerodynamik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 jul 2025

Mercedes har talat mycket om vikten av effektivitet hos elbilar. Något som bland annat ledde till de extremt rundade formerna hos EQS och EQE, som tagits emot med blandade känslor. Mercedes är nu på väg att gå ifrån de formerna och nya CLA har till exempel vad som kan kallas ett mer klassiskt Mercedesutseende.

Och att även bilar med en större front kan visa på ett lågt luftmotstånd visar tillverkaren nu med tester i vindtunnel och på banan Nardò i Italien med sin kommande eldrivna van VLE som lanseras nästa år. I den finns det plats för upp till åtta personer, ändå visar testresultaten på vad Mercedes beskriver som ”enastående” aerodynamik. Det uppnås bland annat genom en utsträckt taklinje som övergår i ett rundat bakparti som får luftströmmarna att glida över karossen.

En prototyp av VLE kördes nyligen från Stuttgart till Rom – med två laddstopp på 15 minuter.

På testbanan Nardò kördes VLE i höga hastigheter för att finjustera effektiviteten hos drivlinan och anpassa bromsregenereringen. VLE kommer också med styrning på bakhjulen. Också det var något som testades på banan och då i olika hastigheter. Bakhjulsstyrningen ska göra VLE mer smidig i staden. De exakta måtten har inte avslöjats, men tidigare i år kollade vi in en prototyp av modellen som då hade en längd på 5,48 meter.

VLE blir först ut på den nya plattformen VAN.EA som ska användas för minibussar och transportbilar. Plattformen kommer med 800-voltsteknik för snabb laddning och det ska även vara möjligt med fyrhjulsdrivna versioner där de dubbla elmotorerna väntas ge en effekt på omkring 400 kW.

Nyligen genomförde Mercedes ett test där en prototyp av VLE kördes från Stuttgart till Rom. Sträckan på 1 090 kilometer genomfördes med två laddstopp som enligt Mercedes totalt tog 15 minuter vardera.