Milstolpe för Volvo – megapressar på plats i Göteborg

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 okt 2023

Ännu bygger Volvo inga elbilar i sin fabrik i Torslanda utanför Göteborg. Men från 2030 ska alla Volvos fabriker endast tillverka elbilar. Inför det investeras över tio miljarder kronor för att ställa om till att bygga nästa generation av elbilar.

För att det också ska ske mer effektivt vill Volvo i Torslanda börja använda så kallad megagjutning, eller gigacasting, där stora delar av bilen kan pressas i ett stycke. Något som Tesla redan gör idag vid fabrikerna i Tyskland och Texas.

Med megagjutning kan stora delar av bilen gjutas i ett stycke i stället för att svetsas samman av olika delar.

Där används pressar från det italienska företaget Idra. Volvo ska däremot använda pressarna Carat 840 från schweiziska Bühler som nu har levererat två pressar till Torslanda.

Som namnet antyder handlar det om stora grejer. Enligt Bühler krävdes det 120 lastbilstransporter för att få upp delarna till Torslanda. När de sedan monterats ihop väger varje press över 1.000 ton och mäter över sju meter på höjden.

Två pressar för megagjutning finns nu på plats hos Volvo i Göteborg.

Med 8.400 tons tryck kan 200 kilo aluminium pressas till stora delar på två minuter. Volvos pressar är därmed mer kraftfulla än de från Idra som Tesla använder som uppges ha ett tryck på upp till 6.200 ton. Enligt Volvo kan det sparas in upp till 75 procent av tiden jämfört med idag när samma delar utgörs av hundratals enskilda bitar som svetsas samman. När pressarna ska börja användas och för vilka modeller har ännu inte meddelats.

Även andra tillverkare som Toyota ska börja använda megagjutning för mer effektiv tillverkning. Nyligen kom det däremot uppgifter om att Tesla är på väg att ta megagjutning till en ny nivå. Tillverkaren ska vara nära ett genombrott som betyder att Tesla kan gjuta hela bilens underrede i ett stycke.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!