Minskad försäljning för Volvo – men elbilarna ökar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 jul 2022

Volvo har släppt rapporten för årets andra kvartal som visar på en kraftig minskning i antalet sålda bilar. 

Från april till juni såldes 143 006 bilar. Jämfört med samma period förra året är det en minskning med 27 procent. 

Förklaringen beror enligt Volvo på osäkerheten i den globala handeln till följd av stigande råvarupriser och nedstängningar i Kina som skapat leveransproblem. 

Det orsakade framförallt problem vid tillverkningen av de laddbara Recharge-modellerna i både Kina och Europa. 

Målet är ändå att försäljningen av de helt eldrivna modellerna XC40 och C40 ska öka till att utgöra en tvåsiffriga andel av försäljningen under i år. 

Under årets andra kvartal utgjorde elbilarna sju procent, eller 10 500 bilar, av försäljningen och visade på en viss nedgång jämfört med årets första kvartal. Sett till samma tidsperiod året innan är det däremot en ökning på 64 procent.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!