Mitsubishi testar batteribyte med Sverigeaktuella Fuso eCanter

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 aug 2024

Tidigare i år meddelade Mercedes att de börjar sälja den mindre eldrivna lastbilen Mitsubishi Fuso eCanter på den svenska marknaden. Modellen kommer erbjudas i hela 42 olika varianter och olika nbatteripaket för en räckvidd på upp till 20 mil. Och kanske kan ytterligare en funktion tillkomma, för hemma i Japan testar Mitsubishi nu ett system med batteribyten för Fuso eCanter.

Det sker i samarbete med amerikanska Ample som utvecklar teknik för batteribyten och bland annat samarbetar med Stellantiskoncernen, samt tidigare med nu konkursdrabbade Fisker. Testet sker i liten skala i Kyoto tillsammans med ett transportbolag där för att utvärdera tekniken.

När det kommer till batteribyten som alternativ till att snabbladda är det idag kinesiska Nio som har kommit längst med att etablera tekniken. Enligt Ample erbjuder de däremot en smidigare “drive in”-lösning än Nio, där bilarna på en egen hand backas in i stationen för att byta batteri. Vid Amples stationer kan i stället lastbilarna köra direkt in i stationen, få ett nytt batteri och sen fortsätta ut på vägen.

Mitsubishi Fuso uppger att de har planer på att lansera lastbilar med möjlighet att byta batterier för att genom det ”erbjuda ännu fler kunder möjligheten att ställa om till klimatneutral logistik”. När det kommer till lastbilar har tidigare bland andra Volvos ägare Geely testat batteribyten.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: