Motorpaket till salu

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

3 jul 2020

Elbilar är enklare konstruktioner än fossilbilar. Det händer till och med att hemmasnickrare själva utan större förkunskaper konverterar bensinbilar till elbilar med motorer från någon leverantör och med ett batteripack från en annan. Det här har naturligtvis de stora jättarna kläm på. Företaget Magna som är en av världens största underleverantörer var på plats på CES. De har 120 000 anställda runtom i världen och har tillverkat allt till bilindustrin under många år. Förutom en sak: Förbränningsmotorer. 

Förbränningsmotorer har hittills varit någonting som biltillverkarna själva utvecklat och kunnat profilera sig med. 

Men med elbilar blir det en annan historia. 

– Marknaden rör sig mot elbilar och laddhybrider och vi måste följa med, säger Ron Frawley, som är Magna Internationals representant på CES. 

– Vi har bland annat gjort Volvo V60:s drivlina, plugin-hybriden. Vi designade och byggde den elektriska delen i Österrike och har byggt den sedan 2012, så vi har hållit på med det här ett tag. 

Men nu har de tagit ett steg till. Det de visar upp på CES är komplett uppsättning elmotorer för alla tänkbara konfigurationer. Den som vill starta bilföretag kan slå en signal och beställa exakta konfigurationer från Magna. Även de mest avancerade systemen med torque vectoring, där du kan styra varje hjul individuellt och fyrhjulsdrift. System som tidigare skulle utvecklats internt i bolag till stora kostnader.  

Det var inte bara Magna som var på plats och visade upp kompletta drivlinor som biltillverkare stora som små kan beställa, även det japanska företaget Aisin, som till 30 procent ägs av Toyota och som är ungefär lika stort som Magna, presenterade kompletta drivlinor för elektrifierade fordon.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!