Elbilen logo Meny

Mustang Mach-E uppdateras för bättre snabbladdning

Mach-e

Ford lovar att batteriet i elbilen Mustang Mach-E ska ha en kapacitet på minst 70 procent även efter åtta år. För att hålla vad de lovar programmerade Ford in en begränsning av laddningen i bilens mjukvara.

Bilen klarar visserligen snabbladdning med upp till 150 kW, men när batteriet når 80 procent stryps effekten till 12 kW. Mustang Mach-E är tillverkarens första elbil och det ser ut som att de därför valde att ta det säkra före det osäkra. Laddkurvor för Mustang Mach-E visar tydligt hur effekten rasar vid just 80 procent.

Det ska snart ändras genom en uppdatering ”over the air” som skickas ut i vinter. Den ska förbättra bilens laddkurva och tillåta högre effekt även mot slutet av laddningen upp till 90 procent. Exakt vilken effekt som bilen kommer kunna ladda med i slutet framgår inte.

Men Ford säger att uppdateringen ska förbättra laddningen även på andra punkter vad gäller batteriets temperatur och att bilar som sällan snabbladdas ska kunna ladda med en högre effekt.

Ford lovar också kommande uppdateringr som ska förbättra räckvidden, som redan idag spelar i den högsta ligan med upp till 61 mil enligt WLTP för versionen Extended Range med ett batteri på 99 kWh.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-09-21