Netflix, räckviddsångest och kritik mot Tesla i reklamfilmer under Super Bowl
Carl Undéhn
13 feb 2023
Under natten till idag, måndag, var det återigen dags för amerikansk fotbollsfest och Super Bowl. Med en påkostad halvtidsshow och bilreklam till ett pris av 2,5 miljoner kronor per sekund brukar Super Bowl även bjuda på något för oss som inte förstår hur amerikaner spelar fotboll.
Så även i år, även om biltillverkarna uppges ha sparat lite på krutet den här gången. Även om alla tillverkare inte lyfte fram sina eldrivna modeller var det ändå stort fokus på just det.
Inte minst hos General Motors, med märken som Chevrolet, Cadillac och Hummer. Det var också eldrivna modeller från dessa märken som vi fick se när skådespelaren Will Ferrell reste genom en rad olika Netflix-serier.
Budskapet var att både GM och Netflix ska samarbeta för att ha med fler elbilar i sina produktioner. Helst då från GM, får vi anta.
Med sin första eldrivna modell Avenger lyckades Jeep plocka hem titeln Årets Bil. Men det var för Europa och Avenger kommer heller inte säljas i USA och några helt eldrivna modeller har ännu inte lanserats där. Jeep valde därför att visa sin laddhybrider Jeep Wrangler 4xe och Cherokee 4xe som kör runt i naturen bland dansande djur.
RAM däremot, som precis som Jeep ingår i Stellantiskoncernen, visade upp den kommande eldrivna pickupen RAM 1500 REV. Inramningen var en komisk tvist kring möjliga kunders räckviddsångest eller oro att en eldriven pickup inte ska ha tillräckligt med kraft.
Tesla har aldrig gjort reklam under Super Bowl, men i år fick tillverkaren uppmärksamhet ändå. Och inte direkt på ett positivt sätt.
Initiativet The Dawn Project har startats av techmiljonären Dan O’Dowd med syftet att varna för vad de anser vara Teslas farliga och inte fungerande självkörande funktioner.
The Dawn Project har tidigare fått uppmärksamhet för en video där en Tesla med Full Self Driving aktiverat kör över en docka föreställande ett barn.
Det var också bland annat det samt andra situationer där bilen ignorerar stopskyltar och kör på fel sida som visades i reklamfilmen.
Sedan en tid kan de som har en Tesla i USA aktivera en betaversion av Full Self Drive. Med det kan systemet användas på allmänna vägar, något Tesla flera gånger fått kritik för.