Nikola närmar sig produktionsstart av lastbilen Tre

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 sep 2021

Med både batterier och bränsleceller vill den amerikanska uppstickaren Nikola köra om de etablerade lastbilstillverkarna och bli världsledande inom utsläppsfria frakttransporter.

På vägen mot det har det stormat en del kring företaget som anklagats för att använda teknik de inte har rätt till, beskyllningar om att ha ljugit för investerare samt att vid en uppvisning låtit en lastbil rulla nedför en backe i stället för att köra för egen maskin.

Men nu börjar det ändå närma sig produktionsstart av den batteridrivna lastbilen Tre. Den ska få en räckvidd på upp till 55 mil och byggas tillsammans med tillverkaren Iveco i tyska Ulm. Lastbilen kan utrustas med batterier på upp till 720 kWh och ska kunna lasta upp till 26 ton.

Innan årets slut ska de första färdiga modellerna rulla av bandet. Men efter det kan de inte fortsätta rulla på vägarna här i Europa utan är alla tänkta för export till USA.

Lastbilarnas längd och vändcirkel stämmer nämligen inte överens med EU:s regler. Modeller som även tillåts köra här kommer fabriken börja tillverka först om ett år.

Då ska även produktionen av de vätgasdrivna lastbilarna med bränslecellsteknik från Bosch komma igång och bygger på samma grundkonstruktion som den batteridrivna versionen av Tre. Enligt Nikola och Bosch ska lastbilen då kunna köra 80 mil på en tank och ska senare följas av modellen Two som ska få en räckvidd på över 140 mil.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!