NIO slår räckviddsrekord med sitt “semi solid state”-batteri
Carl Undéhn
19 dec 2023
NIO har under en längre tid lovat ett nytt ”semi solid state”-batteri på hela 150 kWh. Så kallade solid state-batterier med en fast i stället för flytande elektrolyt är något som både flera biltillverkare och batteriutvecklare jobbar på. Med det kan både räckvidden och laddhastigheten öka markant jämfört med idag.
NIO:s batteri uppges använda ett mellanting, där elektrolyten är mindre flytande än hos dagens batterier. Det kommer från tillverkaren WeLion och har en energidensitet på 360 Wh/kg. Dagens batterier har oftast en energidensitet på strax över 200 Wh/kg.
Med det nya batteriet lovas en räckvidd på 100 mil för sedanen NIO ET7. Något som tillverkaren nu har visat stämmer. Under ett test av det nya batteriet satte sig NIO:s vd William Li själv bakom ratten i en ET7 för att köra från Shanghai med staden Xiamen som mål. En sträcka på ganska exakt 100 mil.
Med sig på resan, som livesändes på nätet, hade han en kollega från NIO samt en journalist från kinesiska Tencent News. Genomsnittshastigheten var ganska hög med 83,9 km/h och totalt tog turen 14 timmar. I det ingick även en bensträckare på 1,5 timme, men utan att ladda.
När de kom fram vid förorterna till Xiamen hade de kört 104,4 mil och hade då kvar tre procent i batteriet. Det innebär ett nytt räckviddsrekord för en massproducerad elbil. Genomsnittsförbrukningen uppges ha varit 1,32 kWh per mil, vilket är väldigt lågt. Våra erfarenheter från tester av NIO:s bilar är att de drar mer än så.
– Slutförandet av detta räckviddstest är en milstolpe för smarta elbilar – som nu går längre än 1 000 kilometer. Det kommer ytterligare att främja fordonsindustrins omställning från fossila bränslen till el, sa William Li efter resan.
Trots den betydligt högre energidensiteten ska det nya batteriet väga endast 20 kilo mer än NIO:s nuvarande batteri på 100 kWh och har även samma fysiska mått. Något som gör det möjigt att uppgradera nuvarande modeller med det nya batteriet genom NIO:s stationer för batteribyten.
När det nya batteriet blir tillgängligt i Sverige och vad det då kommer att kosta att uppgradera har ännu inte meddelats.