Nu byggs Elroq – blir det Skodas nya storsäljare?
Carl Undéhn
22 jan 2025
Med nya Elroq är tjeckiska Skoda först ut från Volkswagenkoncernen med en elbil i det heta segmentet kompaktsuv. Modellen mäter 4,48 meter på längden och är därmed 17 centimeter kortare än storasyskonet Enyaq. Mindre är också priset, som börjar på 424.900 kronor för instegsversionen Skoda Elroq 50 med ett batteri på 52 kWh för 37,5 mils räckvidd och en elmotor på bakhjulen med en effekt på 125 kW.
Nu har produktionen av Elroq kommit igång i Skodas fabrik nere i tjeckiska Mladá Boleslav. 600 exemplar om dagen kan fabriken skruva ihop och Elroq uppges tillverkas på en flexibel lina där både eldrivna Enyaq och förbränningsbilen Octavia byggs.
Att tillverkningen sker där i Skodas huvudrubrik och inte i någon annan av Volkswagenskoncernens många fabriker runt om i Europa ses som ett framsteg och tecken på fabrikens flexibilitet. Utöver själva bilen byggs även dess batterisystem på plats i fabriken.
Med Elroq hoppas Skoda på en ny storsäljare och enligt tillverkaren själv har det hittills kommit in 20.000 förbeställningar av modellen. Hur många av dem som kommer från Sverige framgår inte.
Förutom instegsversionen erbjuds modellen även som Elroq 60 från 479.900 kronor med ett större batteri på 59 kWh för 40,3 mils räckvidd och en motor på bakaxeln med en effekt på 150 kW. Elroq 85 kostar från 534.900 kronor och har ett batteri på 77 kWh för 57,4 mils räckvidd och starkare elmotor på 210 kW. Senare kommer även en fyrhjulsdriven verison som heter Elroq 85x, har samma batteri på 77 kWh som här ger en räckvidd på 54,6 mil och dubbla motorer med en effekt på 210 kW.
Våra intryck av Skoda Elroq kan ni läsa om i vår provkörning som hittas i nästa nummer av Elbilen som kommer ut till prenumeranter den 6 februari och i butik samt på Readly den 12 februari.