Nu kommer elsuven Nio EL7

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 feb 2023

Redan vid lanseringen av första modellen ET7 förra året stod det klart att Nio även ska sälja elsuven EL7 och den mindre sedanen ET5 i Sverige.

Det hette då att EL7 var planerad att lanseras i mars. Men det har nu tidigarelagts. I Nederländerna började modellen levereras redan i slutet av januari och Nio meddelar nu att de första leveranserna i Sverige drar i gång i mitten av februari.

Designen på både utsidan och insidan känns igen från sedanen ET7. Även här är väntar alltså en avskalad förarmiljö med en liggande pekskärm på 12,8 tum.

Framsätena är uppvärmda, ventilerade och har massagefunktion. Den som sitter bak får nöja sig med eluppvärmda säten, men med elektriskt justerbart ryggstäd mellan 21 och 33 grader.

Precis som sedanen ET7 använder också den 4,91 meter långa och femsitsiga elsuven EL7 den nya plattformen NT2.0. Det innebär förutom rejält med datorkraft för bilens assistanssystem med Lidar och 33 sensorer i karossen även rejält med prestanda.

Luftfjädring är standard och EL7 är fyrhjulsdriven med en elmotor på varje axel. Tillsammans ger de en effekt på 480 kW, eller 653 hästkrafter, och ett vridmoment på 850 Nm.

0-100 km/h är med det avklarat på 3,9 sekunder och toppfarten är 200 km/h.

Elsuven kan också dra släp på upp till 2 ton och det finns också ett Camping Mode för den som vill övernatta i bilen.

Kan dra släp på upp till två ton.

Som hos ET7 går det att välja på två batteripaket med en kapacitet på 75 kWh eller 100 kWh. Med det mindre batteriet tar sig EL7 39,1 mil på en laddning och med det större 50,9 mil.

Nio nämner däremot inte med vilken effekt det går att ladda batteriet. Enligt uppgifter från andra länder går det att snabbladda med som mest 130 kW. Att ladda från 10 till 80 procent ska då ta 40 minuter.

Utöver det erbjuder Nio också möjligheten att byta till ett fulladdat batteri vid en Power Swap Station. För tillfället finns det två stycken i Sverige, en vid Varberg och en vid Mantorp.

Och även här går det att välja mellan att köpa bilen med batteri eller leasa det, så kallad Battery as a Service (BaaS). Utan batteri kostar Nio EL7 från 839 000 kronor. Månadshyran för 75 kWh är då 1 799 kronor och för batteriet på 100 kWh betalar du 2 999 kronor i månaden.

Vill du hellre köpa batteriet börjar priset från 969 000 kronor med 75 kWh eller 1 079 000 kronor med 100 kWh.

Nio erbjuder också en prenumeration på bilen från 14 698 kronor i månaden där bland annat service, försäkring och vinterdäck ingår.

Köpa utan batteriKöpa med batteriPrenumeration
Nio EL7 75 kWh839 000 kr969 000 krFrån 14 698 kr/mån
Nio EL7 100 kWh839 000 kr1 079 000 krFrån 16 134 kr/mån
Batterihyra: 75 kWh 1 799 kr/mån, 100 kWh 2 999 kr/mån

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!