Ny batteriteknik lovar dubbel räckvidd för elbilar
Fredrik Sandberg
15 sep 2014
Det USA baserade företaget Sakti3 är en tillverkare av små batterier av litium-jon typ, men nu har de kommit med en första prototyp av en ny cell som med hjälp av fullt skalbar utrustning ska flerdubbla energitätheten, vilket även innebär att inte enbart små elektriska apparater ska kunna ta del av tekniken, utan också större produkter som elbilar. Med 30 miljoner dollar i potten i forskningsbidrag ska de utveckla den nya batteritekniken, varav General Motors har bidragit med 2,5 miljoner dollar. Det är ett tydligt tecken på att även bilbranschen vill vara med och ta del av genombrottet.
Sakti3 producerar i dag batterier till konsumentprodukter som datorer, mobiltelefoner, musikspelare och liknande. Under senare år har de lagt många timmar på forskning och utveckling av battericeller med högre energidensitet än i dag. Nu meddelar de att de har lyckats skapa en litium-jon cell med en energitätethet på över 1 100 Wh/l (wattimmar per liter). Siffran är flera gånger högre än de litium-jonbatterier som finns i dagens elbilar, skriver Scientific American.
Inte nog med att energitätheten är betydligt högre än i dagens batterier. Sakti3 har också ambitionerna att sänka produktionskostnaderna. Deras mål är att nå nivåer omkring 700 kronor per kilowattimme. Dagens litium-jon batterier kostar betydligt mer att tillverka, i vissa fall upp till 5-6 gånger så mycket. Det skulle kunna bli en revolution för elbilarna.
Elbilen Model Tesla S om idag har en räckvidd på knappt 40 eller drygt 50 mil beroende på batteristorlek skulle skulle med Sakti3:s framgångsrika utveckling kunna nå uppemot 100 mils räckvidd på en laddning.
Vd och grundare av Sakti3, Ann-Marie Sastry, kan ännu inte gå in på när deras teknik är mogen för fullskalig produktion.