Ny studie: Elbilen renare oavsett hur man räknar

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

10 feb 2015

Mercedes-Benz B-Klass Electric Drive avger upp till 64 procent mindre CO2  utsläpp under livslängden än den bensindrivna varianten av samma bil.

Detta framgår av en livscykelanalys av det kända tyska certifieringsinstitutet TÜV Süd för Daimler AG.

Analysen har undersökt CO2-utsläppen av produktionen, med 16000 mils körning och slutligen – återvinningen. Miljöcertifierade B-Klass Electric Drive har fått ett tydligt förbättrat utförande jämfört med bensinvarianten B180.

Slutsatsen blir: Den elektriska varianten orsakar 24 procent (7,2 ton i EU-mix) eller 64 procent (19 ton förnybar el) mindre CO2 utsläpp än bensinvarianten.

Analysen av B-Klass modellerna stöder de slutsatser som kom i en liknande bedömning av Kia Seoul Electric förra året. Mercedes B-Klass Electric Drive kommer på marknaden i Sverige i år.

Daimler säger att det var naturligt att ställa de två nuvarande modellerna mot varandra eftersom de är direkt jämförbara. Bensinvarianten visar att tillverkningen av den elektriska varianten har högre CO2-utsläpp med isoleringen, speciellt relaterat till batteripaketet. Men den höga verkningsgraden hos den elektriska drivlinan har sedan B-Klass Electric Drive fördelar under hela livslängden. Hur stor denna fördel kommer att vara är beroende av den effekt som används för laddning, avslutar Daimler AG.

Vid tillverkningen av Mercedes-Benz B-Klass i elvarianten orsakar utsläppen 10,2 ton CO2. Bensinbilen landar på 3,8 ton. I nästa fas, användningsfasen, kör elbilen ifrån sin bensindrivna syster. CO2-utsläppen landar på 11,9 ton när den kör på europeisk elmix, med förnybar el blir siffran så låg som 0,2 ton. Bensinbilen beräknas i sin tur släppa ut 24 ton CO2 under 16000 mil.

Slutsatsen blir: Elbilen har i en livscykelanalys utsläpp på mellan 11 och 23 ton CO2, medan bensinvarianten slutar på minst 30 ton från vaggan till graven, allt beroende på om raffinering av bränslet tas med i beräkningarna.

Till detta ska läggas att det är enklare att rena produktionen av batterier än fossilbilar. Tesla Motors kommande Gigafactory som ska tillverka lika mycket batterier som världens samlade batterifabriker gör i dag kommer att drivas av vind- och solkraft, med material från gruvor i närområdet till skillnad från dagens produktion (batterier som finns i nämnda B-Klass Electric Drive) som sker i Japan med material från hela världen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: