Nya bud hos Porsche – arbetar på eldriven 911

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 mar 2022

Med Taycan fick Porsche en bra start in i elbilsbranschen. Tillverkarens första eldrivna modell – och hittills egentligen enda, med tanke på att kombimodellerna Cross Turismo och Sport Turismo är baserade på sedanen Taycan – dubblade sina försäljningssiffror under förra året.

Fler elbilar är på gång från Stuttgart och 2030 ska de utgöra 80 procent av försäljningen. Majoriteten av resterande 20 procent väntas då utgöras av försäljningen av Porsche 911, den klassiska modellen som Porsche sagt aldrig kommer lanseras med eldrift.

Eller?

Officiellt heter det att Porsche satsar på syntetiska bränslen, så kallade e-fuels, för att hålla liv i 911:s boxermotor men minska utsläppen.

Men i en intervju med tyska affärstidningen Manager Magazin säger Porsches chef Oliver Blume att de även arbetar med att utveckla en eldriven 911.

De interna kraven är högt satta och kan enligt Oliver Blume förverkligas först när det finns serietillverkning av solid state-batterier.
Med det hoppas biltillverkare kunna bygga elbilar som har batterier med både högre energidensitet för längre räckvidd och betydligt snabbare laddning än idag.

Oliver Blume

Enligt intervjun i Manager Magazin samarbetar Porsche med den amerikanska QuantumScape kring solid state-batterier.

De anses vara en de utvecklare som kommit längst med tekniken och räknar med att få igång volymtillverkning kring 2025. Bland annat tillsammans med Volkswagenkoncernen, där Porsche ingår, som har investerat totalt 300 miljoner dollar i QuantumScape.

Det betyder också att en eldriven Porsche 911 ännu ligger en bit in i framtiden. Håller planerna på masstillverkning av solid state-batterier 2025 vore det den tidigaste tidpunkten, men slutet av årtiondet är mer troligt.

Ett avgörande beslut om att sätta en eldriven 911 i produktion har Porsches ledningen inte heller ännu beslutat om.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!