Elbilen logo Meny

Nya företaget Factorial presenterar solid state-batteri

Så kallade solid state-batterier anses erbjuda en teknik som kommer att ge helt nya möjligheter vad gäller räckvidd och laddning i våra elbilar. Batterierna med fast istället för flytande elektrolyt har flera fördelar gentemot dagens litiumjonbatterier, men ännu har ingen lyckats tillverka dem med vinst i stor skala.

Volkswagen investerar stora summor i företaget QuantumScape som vill starta en pilotfabrik för solid state-batterier i Kalifornien i år. Även företaget Solid Power ska ha kommit igång med tillverkning av ett solid state-batteri med en cell på 20 Ah.

Men nu dyker plötsligt den nya spelaren Factorial Energy upp på planen med ett batteri som har en kapacitet på 40 Ah. Enligt hemsidan vill de ta fram ett mer kraftfullt batteri med längre räckvidd och högre säkerhet för den globala elbilsmarknaden.  

Det ska bygga på en egenutvecklad teknik kallad ”Factorial Electrolyte System Technology”, förkortat till FEST. I dagsläget ska batteriet ha en energitäthet på 350 Wh/kg, men målet är att komma upp till 400 Wh/kg. Det är även målet som Tesla jobbar mot med traditionella litiumjonbatterier.

I ett pressmeddelande säger Factorial Energy att FEST ska ge 20 till 50 procent bättre räckvidd än traditionella litiumjonbatterier. Men bortsett från det är mycket ännu oklart kring både tekniken och företaget.

Fokus vänds istället på personerna som är inblandade i Factorial Energy. Där hittas tidigare högt uppsatta chefer inom bilindustrin som tidigare Ford-chefen Mark Fields och mångåriga Daimler-chefen Dieter Zetsche, samt Joe Taylor som varit chef för Panasonic North America.

Det är med andra ord personer med både erfarenhet och kontakter inom bil- och batteribranschen. Att informationen ändå är så knapp av vad de verkligen har på gång är lite av ett mysterium.

Det finns ingen information om och när produktion i stor skala är tänkt att dra igång. Men i pressmeddelandet skriver de att flera stora biltillverkare nu utvärderar tekniken för att använda den i sin tillverkning.

Trots att många sätter sitt hopp till solid state-tekniken och att det ännu inte finns produktion i stor skala hårdnar konkurrensen.

Volkswagen investerar som sagt i QuantumScape, Toyota säger sig ha gjort stora framsteg tillsammans med Panasonic och Ford är intresserad av tekniken från Solid Power. Även ytterligare stora tillverkare som General Motors och Mercedes visar intresse för utvecklare av solid state-batterier.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-04-29