Nya Mercedes eSprinter tar sig 40 mil på en laddning
Carl Undéhn
9 feb 2023
Mercedes uppdaterar sin transportbil eSprinter som nu får ett betydligt större batteri och längre räckvidd.
Nya eSprinter är också uppbyggd enligt ett nytt, tredelat koncept. I botten hittas som väntat batteriet som nu är på 113 kWh med LFP-celler utan vare sig nickel eller kobolt. Det är ett rejält kliv upp från nuvarade modell som har ett batteri på 55 kWh.
Med det nya batteriet är räckvidden nu 40 mil, enligt WLTP. Enligt Mercedes ska räckvidden i stadsmiljö, där bilarna ofta används, vara upp till 50 mil.
Utöver det kommer även versioner med batterier på 56 och 81 kWh erbjudas, också de med LFP-celler. Snabbladdning är möjligt med upp till 115 kW och det stora batteriet ska då gå att ladda från 10 till 80 procent på 42 minuter.
De övriga två delarna består av frontmodulen med hytt och bakaxeln som en modul med integrerad motor. Den går att få med 130 eller 195 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Nm.
Tack vare modulsystemet ska det vara gå att anpassa eSprinter på samma sätt som den fossildrivna versionen. Det innefattar även möjligheten att bygga om bilen till husbil.
Lastutrymmet varierar så klart beroende på utförande. Men Mercedes nämner 14 kubikmeter och det går att få bilen med en totalvikt på 4,25 ton.
Nya eSprinter har också fått ta över en del av infotainmentsystemet MBUX från Mercedes personbilar. Det innebär bland annat röststyrning samt bättre navigering som även väger in förbrukningen.
De första exemplaren väntas komma till Sverige vid årsskiftet. Svenska priser har ännu inte presenterats.