Nytt forskningscentrum för batterier med “Mercedes-DNA”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 jul 2024

Det har varit en del stora rubriker den senaste tiden om att Mercedes bromsar in sin satsning på eldrift. Arbetet med en plattform ska ha ställts in och de tidigare uppsatta målet om “Electric only” från 2030 var inte lika tydligt när de finansiella resultaten för 2023 presenterades. Det hette då att “företaget planerar att kunna tillgodose olika kundbehov, oavsett om det handlar om en helelektrisk drivlina eller en elektrifierad förbränningsmotor, fram till långt in på 2030-talet”.

Hur stor inbromsningen verkligen är råder det lite delade meningar kring. Och att eldrift samt tekniken kring det fortfarande är något det satsas på råder det inget tvivel om. Hemma vid Untertürkheim vid Stuttgart har Mercedes nu öppnat ett nytt centrum för utveckling av batteriteknik. Vid det så kallade Mercedes-Benz eCampus ska tillverkaren forska och ta fram kemi för nya battericeller samt utföra tester för att optimera tillverkningen. Målet är att sänka kostanden för batterier med 30 procent jämfört med idag.

– Öppnandet av Mercedes-Benz eCampus är ett viktigt steg i vår hållbara affärsstrategi. Det är vår ambition att också spela en ledande teknisk roll inom eldrift. eCampus tar oss närmare detta mål, sa Mercedes svenske chef Ola Källenius vid öppnandet.

Förutom forskning går det att vid den 10.000 kvadratmeter stora anläggningen även att tillverka battericeller i industriell skala för att effektivisera tillverkningsprocessen. Något som tillverkaren vill använda sig av för att ta fram vad de kallar batterier med “Mercedes-Benz DNA”.

Mercedes samarbetar sedan tidigare med bland andra amerikanska Sila Technologies kring utveckling av batterier med en hög andel kisel i anoden. Genom det är det möjligt att kraftigt höja energidensiteten, jämfört med dagens batterier använder oftast en anod av grafit. Utmaningen är att kiselanoden krymper vid laddning och expanderar vid urladdning för att till slut brista – något Sila Technologies ser ut att ha lyckats lösa.

Utöver det uppges Mercedes bedriva forskning kring nya kemier för batterier utan kobolt samt solid state-batterier med fast i stället för flytande elektrolyt för längre räckvidd och snabbare laddning.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!