Nytt hopp för solcellsbilen Lightyear 2

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 dec 2023

Det nederländska start up-företaget Lightyear lyckades med något som många andra misslyckats med. De fick igång tillverkningen av sin första modell, Lightyear 0. Då dessutom en högst intressant elbil med solceller integrerade i krossen som tillsammans med en aerodynamisk form och effektiva motorer gav bilen en räckvidd på 62,2 mil med ett batteri på 60 kWh.

Men redan efter att några exemplar hade byggts hos finska Valmet lades produktionen ned i början av i år. Lightyear ville i stället satsa på den mindre och billigare modellen Lightyear 2, hette det.

Lightyear 0 började tillverkas hos Valmet i Finland.

Men också den lades på is när företaget i stället uppgav att de ville satsa på att utveckla solcellslösningar för andra tillverkare.

Nu väcks ändå ett litet hopp om att Lightyear 2 tagit ett litet steg mot att bli verklighet. Orsaken är nyheten om att två sydkoreanska riskkapitalbolag har investerat i Lightyear, Sunbo Angel Partners och Lighthouse Combined Investment.

Strimman av hopp förstärks av att de båda investerarens uppges ha kontakter inom både biltillverkning och utveckling av solceller i Sydkorea.

Lightyear 2 ska också få solceller integrerade i karossen.

Konkreta detaljer kring vilken summa investeringarna är på och om det finns ett mål att vidareutveckla Lightyear 2 har inte meddelats.

Hur långt utvecklingen av den modellen har kommit är oklart. Under CES-mässan i Las Vegas förra året smygvisades en prototyp av Lightyear 2. Tidigare har det kommit uppgifter att en lansering av Lightyear 2 är planerad till 2025, att priset landar på 40.000 euro och att den ska få en räckvidd på upp till 80 mil tack vare solcellerna i karossen som räckviddsförlängare.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!