Annons:

Nytt rekord på ”Ringen” – det är den snabbaste elbilen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 aug 2023

Porsche Taycan och Tesla Model S för en kamp om vem som är snabbaste elbil runt den klassiska nordslingan på tyska Nürnburgring. I juni lyckades Tesla återta förstaplatsen när en Model S Plaid utrustad med Track-paket klockade ett varv på 7 minuter, 25 sekunder och 23 hundradelar. Men nu måste både Tesla och Porsche se sig slagna av Rimac och tillverkarens supersportbil Nevera. I fredags sattes ett nytt rekord för snabbaste serietillverkade elbil när en Rimac Nevera körde ett varv på 7 minuter, 5 sekunder och 30 hundradelar.

Föraren Martin Kodrić kunde alltså ta sig runt banan 20 sekunder snabbare än det tidigare rekordet med Tesla Model S Plaid. Till sin hjälp hade han bilens fyra elmotorer som tillsammans ger 1.914 hästkrafter och ett vridmoment på 2.360 Nm.

– På många sätt har Nevera återuppfunnit världen av hyperbilar, med ny teknik, nya funktioner och nya prestandanivåer. Men det enklaste sättet att visa dess kapacitet är att ge sig ut och slå rekord, kommenterade Rimacs grundare Mate Rimac det nya rekordet.

Den officiella toppfarten för Nevera är 352 km/h. Med ett ”high speed mode” aktiverat har testföraren Miro Zrncevic däremot lyckas komma upp i 412 km/h. Något som gör Rimac Nevera till världens snabbaste serietillverkade elbil. Det och helgens resultat från Nürburgring är långt ifrån de enda rekorden för Nevera. I maj lyckades Rimac slå hela 23 nya rekord på en dag, bland annat snabbaste tiden 0-100 km/h (1,81 sekunder), acceleration från 100 till 200 km/h (2,59 sekunder) och från 0-400 km/h (21,31 sekunder).

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!