Oberoende tester bekräftar snabbladdande teknik från StoreDot

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 dec 2022

Mercedes var tidigt ute och investerade i batteriutvecklaren StoreDot. Den vietnamesiska uppstickaren VinFast har gjort samma sak och tidigare i år meddelade både Volvo och Polestar att de går in i StoreDot.

Med sin så kallade XFC-teknik (Extreme Fast Charging) planerar StoreDot att 2024 lansera batterer som kan ladda 16 mils räckvidd på endast fem minuter. Tekniken bygger på egenutvecklade anoder med ett tunt lager kisel.

Hittills har StoreDot själva presenterat imponerande resultat från sina tester. Produktionsfärdiga celler stressades nyligen i labbet och visade sig ha kvar 80 procents kapacitet efter 1 000 laddcykler.

Nu bekräftas företagets framsteg för första gången även av oberoende tester. Forskare vid batterilabbet hos israeliska Shmuel De-Leon Energy utförde tester på produktionsfärdiga XFC-celler. Resultatet visade både att tekniken är kommersiellt gångbar och ”överlägsen” andra XFC-tekniker. Vilka de övriga konkurrenterna inom snabbladdande teknik som det syftas på nämns inte. När det kommer till den StoreDots egenutvecklade XFC-teknik är de ensamma om den.

Vid testerna kontrollerades cellernas energitäthet, laddningshastighet, och driftsförhållanden genom att bland annat återupprepa samma test med 1 000 laddcykler som StoreDot själva gjort. Reulateten visade också att cellerna har en hög energitäthet på 300 Wh/kg.

Doron Myersdorf, vd för StoreDot

– Vi är glada över att ha klarat ännu en milstolpe på vår strategiska färdplan för att få till stånd en massanvändning av elbilar med bravur, kommenterar StoreDots vd Doron Meyersdorf resultaten och fortsätter:

– Varje mål som nås och varje test som klaras framgångsrikt bekräftar ytterligare vår tilltro till vår förmåga att leverera 100in5-batteriteknik senast 2024 och 100in3 senast 2028.

Med ”100in5” och ”100in3” syftar han på företagets strategiska plan ”100inX”. Den ställer upp olika delmål för hur tekniken ska förfinas genom att minska antalet minuter det tar att ladda 100 miles räckvidd, alltså 16 mil.

2024 vill alltså StoreDot lansera batterier som kan ladda 16 mil på fem minuter. 2026 ska tiden sänkas till tre minuter och då använda sig av solid state- eller ”semi” solid state-teknik med både fast och flytande elektrolyt. Till 2032 ska tiden sänkas ytterligare och planen är att det då ska gå att ladda 16 mils räckvidd på endast två minuter.

De snabbladdande cellerna ska tillverkas av den kinesiska batteritillverkaren EVE Energy. Vilka bilmodeller som blir först ut med att använda StoreDots XFC-teknik är ännu oklart. Men det spekuleras bland annat om att Polestars kommande roadster Polestar 6 kommer att använda sig av den.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: