Opel-blixten görs om – ska stå för eldriven framtid
Carl Undéhn
26 jun 2023
Redan från 2028 ska Opel endast tillverka helt eldrivna modeller. I alla fall i Europa. För att visa på omställningen ska märkets logotyp nu få ett nytt utseende. Och som en tillverkare av elbilar har ju Opel redan en bra utgångspunkt med sin logotyp bestående av en elektrisk blixt i en ring. Den har hängt med sedan början av 1960-talet och kommer ursprungligen från den framgångsrika lastbilsmodellen Opel Blitz, alltså tyska för blixt.
Från 2024 ska alla nya modeller prydas av en omarbetad version av blixten. Om den ser mer elektrisk ut än innan låter vi vara osagt. Mer avskalad är i alla fall både den och typsnittet för Opel som ska användas.
– Den vässade, självsäkra nya blixten skär genom ringen som omger den och ger vår signaturlogotyp ett ännu mer progressivt och modernt utseende, beskriver designchefen Mark Adams den nya logotypen.
Eventuellt blir den eldrivna versionen av Crossland den första modellen att få den nya blixten. Häromveckan stod det klart att Crossland lanseras som elsuv nästa år. Med det kommer Opel ha eldrivna versioner av alla sina modeller.