Peugeot lanserar ny identitet – håller fast vid flexibla drivlinor
Carl Undéhn
25 feb 2021
Franska Peugeot har idag lanserat en ny identitet med ett mer modernt och kraftfullt uttryck. De vill nu lyfta fram lejonet i sin logotyp och lanserar samtidigt en ny kampanj med titeln ”Lions of the Future”.
Enligt Peugeot vill de fokusera på kvalitetstid i allt från körupplevlese till letandet och köpet av en ny bil.
Den nya designen innebär även att alla försäljningsställen ska göras om. Därmed visar Peugeot att de håller kvar vid fysisk försäljning och säger sig vilja erbjuda en mer ”mänsklig” och ”utbildande” upplevelse där. Bland annat ska det handla om att kunna informera kunder om ny teknik.
Med den nya logotypen följer Peugeot andra tillverkare som BMW och Volkswagen i spåren genom att införa en ”platt” logotyp som lämpar sig bättre online.
Förändringen innebär däremot ingen ny satsning på eldrift och Peugeot håller fast sin flexibla plattform för olika drivlinor med bensin, diesel, laddhybrid eller ren eldrift.
Men innan slutet av året ska 80 procent av Peugeots bilarna som säljs i Europa vara ”elektrifierade”, alltså ha någon form av eldrift. Senast år 2025 ska alla deras modeller vara elektrifierade.
För Peugeot innebär idén om att vara ett ”lejon” att vara progressiv och stå på egna ben. Tanken är att både Peugeot själva och de som körs deras bilar ska vara moderna lejon.