![](https://images.ohmyhosting.se/P2v9ur9G8KnFR5ArAp3GWN7l4dg=/2096x1178/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FPEUGEOT_BOXER_2006KL001-scaled.jpg)
Peugeots nya eldrivna skåpbil har samma lastkapacitet som bensinföregångaren
Elias G. Lindström
5 okt 2020
I fordonskoncernen Groupe PSAs uppdrag att elektrifiera sitt utbud av kommersiella fordon presenterar dotterbolaget Peugeot sin nya e-Boxer. Skåpbilen kommer vara 100 procent eldriven och behålla samma lastkapacitet som föregångaren med förbränningsmotor.
Peugeot e-Boxer kommer säljas i fem olika versioner som skiljer sig i längd med alternativen L1–L4, samt i höjd, H1–H3. Det innebär att, ovanför golvet där litiumjonbatterierna ligger undangömda, rymmer lastbilen en nyttolast på upp till 1 890 kg och en lastkapacitet mellan 8 m3 och 17 m3, beroende på vilka dimensioner man väljer.
Om man väljer längderna L1–L2 kommer skåpbilen med en batterikapacitet på 37 kWh. Det menar Peugeot ska ge en WLTP-räckvidd på 20 mil, vilket dock fortfarande ska bekräftas. Det större alternativet är ett batteri som rymmer 70 kWh, vilket är tillgängligt för längderna L3 och L4. WLTP-räckvidden, som även i detta fall ännu inte bekräftats, uppges av Peugeot ligga på 34 mil. Elmotorn ska kunna producera 122 hästkrafter och det maximala vridmomentet ligger på 260 Nm. Peugeot e-Boxer kommer vara tillgänglig i Europa hösten 2020.