Polestar utvecklar kraftfull och effektiv elmotor i Sverige
Carl Undéhn
22 dec 2021
Effektiva elmotorer för lång räckvidd och snabb laddning tack vare 800-voltssystem är två saker som jämnar ut de vanor som många bilister har med sig från användning av fossilbilar. Det är också precis vad Polestar arbetar på till kommande modeller enligt den amerikanska sajten Green Car Reports.
Polestars amerikanska chef Gregor Hembrough berättar för sajten att Polestar utvecklar en ny elmotor i Sverige som kommer vara tvåväxlad för mer effektivitet. Elbilar med fler än en växel är något som Porsche Taycan idag är ensam om och enligt Gregor Hembrough är det just kunder med intresse för det tyska prestandamärket man riktar in sig mot.
– Polestar vill vara en konkurrent till Porsche när det gäller design, prestanda och innovation, säger han till Green Car Reports.
Därför kommer den nya elmotorn heller inte spara in på effekten som uppges ligga på hela 646 hästkrafter.
Motorn kallas P10, ska vara exklusiv för Polestars modeller och först komma till användning i sedanen Polestar 5. Den fick vi nyligen se lite mer av och lanseringen är planerad till 2024.
Dessutom arbetar Polestars kontor i Storbritannien med att ta fram ett batteri med 800-voltsarkitektur. Det ska göra det möjligt att ladda till 80 procent på 20 minuter.
Med hänvisning till Gregor Hembrough bjuder Green Car Reports på den detaljerade uppgiften att batteripaketet kommer vara på 103 kWh.
Det ska användas i andra modeller inom Geelykoncernen och utvecklingen sker i samarbete med Volvo och Lotus. Därmed kommer det nya batteripaketet alltså med största sannolikhet även letar sig in kommande elbilar från Volvo.
Det nya batteriet ska också vara förberett för tvåvägsladdning. Det erbjuder varken Polestars eller Volvos bilar erbjuder idag, men är något som har lovats till kommande modeller.