Porsche Taycan återigen snabbast på ”Ringen”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 aug 2022

Historien om kampen mellan Tesla och Porsche om vem som kan bygga en bil som snabbast tar sig runt den klassiska banan Nürburgring har fått ett nytt kapitel.

När testföraren Lars Kern klockade ett varv på 7 minuter och 33 sekunder med en Taycan Turbo S är det återigen Porsche som är snabbast.

Förra året lyckades Tesla slå Porsches tidigare rekord från 2019 på 7 minuter och 42 sekunder genom att köra ett de 20,8 kilometerna med Model S Plaid på 7 minuter och 35 sekunder.

Men sitter alltså Porsche på rekordet igen genom att vara två sekunder snabbare. Därmed är Porsche Taycan Turbo S den snabbaste serietillverkade elbilen någonsin på ”Ringen”.

– Vi är glada att rekordet på Nürburgring för elbilar är tillbaka i Porsches händer. Varvtiden visar inte bara hur mycket potential som finns i vårt nya prestandakit utan bekräftar också än en gång Taycans sportbilsgener, säger Kevin Giek som är chef för Taycan-serien.

Någon basversion var det däremot inte som kördes. Förutom de 625 hästkrafterna (eller 761 hästar i Launch Mode) som Taycan Turbo S bjuder på hade bilen ett Performance Kit från Porsche Tequipment.

Det erbjuds i dagsläget endast i Tyskland och innefattar bland annat sportdäcken Pirelli P Zero Corsa och en uppdatering till Porsche 4D Chassis Control för bättre väghållning genom beräkningar i realtid.

– Tidigare var det bara fullblodiga superbilar som kom inom 7:33 minuter. Tack vare den nya prestandakitet kunde jag pressa mer och samtidigt körde bilen ännu mer exakt och smidigt, sa föraren Lars Kern efter rekordet.

Fler kapital i fejden lär komma. Tesla har tidigare sagt att de vill köra Nürburgring med en modifierad Model S Plaid.

Kolla in videon nedan för att få en känsla av hur Lars Kern hade det under rekordfärden.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!