Porsche Taycan Sport Turismo kommer i fem olika versioner

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 jan 2022

I slutet av förra året presenterade Porsche den sportigare varianten av sin elbil Taycan med tilläggsnamnet GTS. Med det kom också den tredje karossvarianten Taycan Sport Turismo som lägger sig mellan kombivarianten med offroad-inslag Cross Turismo och den första sedanversionen.

Enligt Porsche ska Sport Turismo fylla luckan för de som vill ha en mer praktisk elbil från Porsche med köregenskaperna från sedanen. En riktig sportkombi med andra ord med ett bagageutrymme på 446 liter, eller 1 212 liter i fällt läge.

Nu meddelar Porsche att Sport Turismo lanseras i fem olika varianter. Först ut blir GTS med fyrhjulsdrift och 517 hästkrafter som kommer i slutet av februari till ett startpris på  1 480 000 kronor.

I mitten av mars utökas programmet med ytterligare fyra varianter som sträcker sig från instegsversionen Taycan Sport Turismo för en miljon kronor jämt, den enda med bakhjulsdrift och 326 hästkrafter – till Taycan Turbo S Sport Turismo med 625 hästkrafter som klarar 0-100 på 2,8 sekunder, har en toppfart på 260 km/h och ett startpris på 2 110 000 kronor.

Även versionen Taycan Turbo Sport Turismo från 1 730 000 kronor kommer med 625 hästkrafter, men funktionen Overboost som tillfälligt höjer effekten kommer där ”bara” upp i 680 hästkrafter. I Taycan Turbo S Sport Turismo höjs effekten däremot till hela 761 hästkrafter.

Där emellan hittas Taycan 4S Sport Turismo från 1 200 000 kronor, som med det större batteriet Performance Battery Plus är versionen med längst räckvidd på 49,8 mil enligt WLTP. Räckvidden för de andra varianterna meddelas inte.

I motsats till sedanversionen av Taycan är det alltså inte den bakhjulsdrivna versionen som kommer längst på en laddning. I praktiken är det däremot bakhjulsdrift som gör räckvidden möjlig. I lägena ”Normal” och ”Range” stängs elmotorn på den främre axeln av när den inte behövs för att spara energi.

Vid presentationen av GTS visades ett nytt glastak med funktionen ”Sunshine Control” där en folie av flytande kristaller kan bilda en matt yta för att skydda hela eller delar av kupén från solen. Det behövs kanske inte i Sverige vid lanseringen i februari, men till Taycan Sport Turismo och Taycan 4S Sport Turismo går det att lägga till paketet Taycan Nordic för 39 000 kronor. Då ingår eluppvärmda stolar fram och bak, värmepump samt det större batteripaketet Performance Battery Plus på 93,4 kWh.

Performance Battery Plus är standard i övriga varianter och precis som med det mindre batteriet på 79,2 kWh laddar Taycan Sport Turismo snabbt – från fem till 80 procent på 22,5 minuter.

Sport Turismo blir också först ut att erbjuda Porsches nya automatiska parkeringstjänst Remote Park Assist. Med det går det att parkera eller köra ut bilen från en trång plats med hjälp av mobilen utan att någon sitter i Porschen.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: