Porsche Taycan Turbo GT får över 1.100 hästkrafter
Carl Undéhn
11 mar 2024
Porsche hade idag lovat att visa den ”mest dynamiska Taycan någonsin”. Något som på Porsches språk brukar betyda fler hästkrafter och det är precis vad Taycan Turbo GT bjuder på.
Redan uppdaterade Taycan Turbo S kommer med 952 hästkrafter och ett vridmoment på 1.110 Nm. Med en starkare pulsomvandlare har Porsche lyckats höja effekten hos Taycan Turbo GT till maximalt 815 kW, eller 1.108 hästkrafter. Dock endast under två sekunder vid aktivering av boostläget Launch Control som ger bilen 1.033 hästkrafter. Vid normal körning utan Launch Control får du nöja dig med 789 hästkrafter. Räckvidden anges till 55,4 mil enligt WLTP. Vad som inte nämns är om Turbo GT kommer med två eller tre elmotorer, något det har ryktats om tidigare. Inte heller batteristorleken nämns, men vi får anta att det handlar om nya Performance Battery Plus på 105 kWh som kan laddas med upp till 320 kW.
Sprinten från 0-100 km/h anges till 2,3 sekunder. Köper du till Weissach-paketet sänks tiden något till 2,2 sekunder och toppfarten höjs från 290 till 305 km/h. Det görs tack vare bland annat diffusor fram, en vinge i kolfiber baktill samt att vikten har sänkts med 70 kilo genom att ta bort baksätet. Där hittas i stället förvaringsfack i kolfiber.
Men även utan Weissach-paketet har Porsche sänkt vikten med 75 kilo jämfört med tidigare toppversionen Taycan Turbo S. Nyckelordet här heter kolfiber som används i b-stolparna, backspeglar, trösklar samt sätena. Ytterligare lite vikt har sparats genom att avstå från elektrisk baklucka, som du alltså måste öppna och stänga på egen hand.
Porsche Active Ride-fjädring med speciell GT-inställning är standard liksom speciellt designade fälgar på 21 tum. Standard är också keramiska lättviktsbromsar där bromsoken är lackerade i den passande färgen Victory Gold.
Taycan Turbo GT går att få i sex olika färger, där de båda nya ”Palebluemetallic” och ”Purpleskymetallic” är exklusiva för versionen – i alla fall under ett år framöver, enligt Porsche. Interiören går i svart läder med texten ”Turbo GT” stickat i nackskydden. Förutom de skålade stolarna i kolfiber går det att utan extra kostnad välja Adaptive Sports Seats Plus i framsätet med elektrisk 18-vägsjustering och minnesfunktion.
Utan extra kostnad är däremot inte bilen som har ett startpris från 2.770.000 kronor. Något svenskt datum för lansering har vi ännu inte fått.