Premiär för BMW i5 – så blir 5-serien med eldrift

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 maj 2023

BMW har idag presenterar en ny, åttonde generation av sin 5-serie. Som tidigare vill BMW med 5-serien hitta en balans mellan komforten hos 7-serien och sportigheten hos den mindre 3-serien. Och vid sidan av bensin- och dieselmotor går det nu går det för första gången att även att få modellen med eldrift som BMW i5.

Med en längd på 5,06 meter har 5-serien vuxit med nästan en decimeter. Med det är BMW i5 något längre än den uppenbara tyska konkurrenten Mercedes EQE. Till skillnad från EQE, som endast finns med eldrift, går en hel del av utrymmet går hos i5 åt till den stora motorhuven där det ju även ska rymmas en bensin- eller dieselmotor. Men även bilens axelavstånd har ökats och är nu på tre meter, vilket lovar gott om utrymme på insidan.

Under den långa motorhuven i fronten hittas naturligtvis de karakteristiska BMW-njurarna i grillen. Som tillval går de att få belysta och bredvid dem sitter en uppdaterad version av tillverkarens dubbla strålkastare.

Med 19-tumshjus som standard karossens många veck ger BMW i5 ett kraftfullt utryck i profil. Men sedd från sidan visar den även på en genomgående, slank linje som återspeglas i det låga luftmotståndet med ett cd-värde på 0,23 – trots bilens markanta front.

Nästa år ska vi få se BMW:s första eldrivna kombi med i5 Tourer. Men först ut är alltså sedanen som lanseras i två varianter som båda har samma batteri på 81,2 kWh. Det kan snabbladdas med upp till 205 kW som gör det möjligt att fylla batteriet från 10 till 80 procent på 30 minuter.

Hos den bakhjulsdrivna instegsversionen i5 eDrive40 ger batteriet bilen en räckvidd på 58,2 mil. Elmotorn på bakaxeln ger en effekt på 340 hästkrafter och ett vridmoment på upp till 430 Nm med aktiverat Sport Boost eller Launch Control. Toppfarten är exakt angiven till 193 km/h och sprinten från 0–100 km/h går på 6 sekunder.

Med fyrhjulsdrivna BMW i5 M60 bjuds vi som väntat på en hel del mer effekt. De båda elmotorerna levererar tillsammans 517 hästkrafter och ett vridmoment på 795 Nm. Skulle. Det inte räcka går det att knappa in sportläget och M Sport Boost för att tillfälligt höja effekten till 601 hästkrafter och vridmomentet till 820 Nm.

0–100 km/h är då avklarat på 3,8 sekunder och topphastigheten är här 230 km/h. Med fyrhjulsdrift får BMW i5 också dra släp på upp till två ton, med bakhjulsdrift är det 1,5 ton som mest.  

Räckvidden hos BMW i5 M60 anges till 51,6 mil, vilket med tanke på effekten och det inte jättestora batteriet pekar på en effektiv drivlina. Förbrukningen för i5 M60 anges som lägst till 1,82 kWh per mil, hos bakhjulsdrivna i5 eDrive40 uppges den vara 1,59 kWh per mil.

I båda versioner sitter femte generationen av BMW:s elektriska drivlina eDrive. ”Förutom de effektiva elmotorerna bidrar den senaste versionen av adaptiv regnerering och en intelligent kombination av värmepumpsteknik för uppvärmning och kylning av interiören, drivning och högspänningsbatteri till den långa räckvidden”, skriver BMW.

För att förlänga räckvidden till max kommer i5 också med den nya funktionen MAX RANGE. Med det aktiverat begränsas bilens effekt och komfortfunktioner – oklart vilka – stängs av för att kunna öka räckvidden med upp till 25 procent. Då det anges som en funktion att använda ”vid behov” får vi anta att det är något som inte rekommenderas att köra runt med påslaget i alla lägen för att maxa räckvidden.

På den nordamerikanska och tyska marknaden bjuder BMW i5 på en rad nya assistansfunktioner. Bland annat möjligheten att släppa ratten på motorväg upp till 130 km/h och möjligheten att låta bilen sköta filbyten genom att kasta en blick i ytterbackspegeln.

Det är inget vi får i alla fall vid lanseringen här i Sverige. Däremot erbjuds tillvalet Parking Assistant Professional där bilen kan parkeras eller styras från upp till 200 meters håll. På insidan är det med i5 premiär för BMW:s första helt veganska inredning på alla ytor inklusive sportstolarna, som är standard.

Framför dem hittas en ny ratt med något tillplattad nedre del och färre fysiska knappar än tidigare hos BMW. Inställningar sker på den välvda Curved Display, som det går att streama film på eller spela spel när bilen står stilla.

Leveranser är planerade att dra igång i oktober, men det går att beställa bilen redan nu. Priset för BMW i5 eDrive40 börjar på 815 000 kronor, fyrhjulsdrivna BMW i5 M60 kostar från 1 257 000 kronor.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: