Pris och Sverigepremiär för Renault Scenic på eCarExpo

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 feb 2024

Renaults senaste elbil Scenic E-Tech hade premiär i höstas och ska komplettera den franska tillverkarens eldrivna erbjudande genom att vara större än Megane E-Tech. En faniljesuv, alltså, men med en längd på 4,47 meter drygt en decimeter kortare än till exempel Volkswagen ID.4.

Under helgens elbilsmässa eCarExpo i Friends Arena i Stockholm, 2-4 februari, är det Sverigepremiär för Renault Scenic. I samband med det får vi också veta de svenska priserna, som börjar på 464.900 kronor.

Det handlar då om versionen Evolution med framhjulsdrift, 170 hästkrafter och ett batteri på 60 kWh som kan snabbladdas med 130 kW och ger en WLTP-räckvidd på 42,9 mil.

Renault räknar däremot med att versionen med det större batteriet på 87 kWh som kan laddas med 150 kW och en räckvidd på upp till 62,2 mil blir storsäljaren. Med det större batteriet kommer också en starkare motor med 220 hästkrafter. Priset för versionen Techno med det större batteriet börjar på 549.900 kronor.

Oavsett batteristorlek har Renault Scenic en ombordladdaren på 22 kW.

Bagaget rymmer 545 liter, eller upp till 1.670 liter med fällda säten, och på dragkroken går det att hänga på släp på upp till 1,1 ton.

Apropå vikt, just det är något som Renault säger sig ha velat hålla så låg som möjligt för att öka körglädjen. Med det mindre batteriet böter Renault Scenic in på 1.750 kilo, med det större batteriet ökar bilens vikt till 1.842 kilo.

Som hos Megane är det Google som står för bilens operativsystem med allt vad det innebär för navigering och röststyrning. Bland annat går den att använda för att minska genomskinligheten hos panoramaglastaket som styrs med flytande kristaller.

Leveranserna av Renault Scenic väntas komma i gång under våren.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!