Prisvärd komfort – Premiär för Citroën ë-C3

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 okt 2023

Citroën vill vara med i matchen om att erbjuda en elbil med en prislapp från 25.000 euro, omkring 290.000 kronor. För några veckor sedan bekräftades det av tillverkarens chef Thierry Koskas, som då också lovade ett pris under 25.000 euro och vad han beskrev som innovativa lösningar för funktioner och displayer.

Vad han menade får vi nu veta när Citroën ë-C3 har premiär. Något svenskt pris har vi inte fått, men nere på kontinenten håller Citroën vad de lovar. Priset börjar där från 23.500 euro. 2025 ska det också lanseras en version med kortare räckvidd som uppges få ett pris från 19.900 euro.

Något som får den franska tillverkaren att lansera ë-C3 med mottot ”den första prisvärda europeiska elbilen”. Med det försvinner också spekulationerna om att Citroën planerade att importera eldrivna C3 från Indien, där en sådan modell redan sälja.

Men ë-C3 som nu visas är en nyutvecklad modell som ska tillverkas i Slovakien. Däremot använder bilen inte Stellantiskoncernens nya elbilsplattform STLA.

Citroën ë-C3 får ett LFP-batteri på 44 kWh som ger en räckvidd på 32 mil enligt WLTP. Det kan laddas med upp till 100 kW och vid en snabbladdare ska det gå att fylla batteriet från 10 till 80 procent på 26 minuter.

Det framgår inte om elmotorn sitter på fram eller bakaxeln, men den ger 113 hästkrafter och toppfarten anges till 135 km/h.

Trots det låga priset håller Citroën fast vid sitt kännetecken komfort. Bilen kommer med märkets hydrauliska fjädring som arbetar i två steg med lättare och tyngre fjädring. På insidan hittas också stolarna ”Citroën Advanced Comfort”.

Istället för en traditionell display med förarinformation använder ë-C3 en head up display. På mitten av instrumentbrädan hittas en pekskärm på 10,25 tum för det går att använda den egna mobilen med trådlös Apple Car Play eller Android Auto.

Enligt Citroën har innerutrymmena också blivit bättre jämfört med förra generation av C3. De exakta yttermåtten nämns inte. Men på längden har karossen vuxit med 19 millimeter, på bredden med sex millimeter. På höjden är nya ë-C3 däremot nu 1,57 meter hög vilket ger den lilla bilen en lite till en suv. Bagaget rummet 320 liter.

Citroën ë-C3 lanseras i Sverige under våren nästa år. Men förhoppningsvis får vi veta vad priset blir tidigare än så.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: