Projekt utvecklar billigt natriumjonbatteri av bioavfall

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 jan 2024

Genom att ersätta dyrt litium med salter går det att tillverka batterier med lägre pris än idag. Nackdelen är lägre energidensiteten, och i en elbil alltså kortare räckvidd, än med dagens litiumjonbatterier. Men den senaste tiden har nyheterna kring utveckling av så kallade natriumjonbatterier duggat tätt.

Svenska batteritillverkaren Northvolt har tagit fram ett, den första serietillverkade bilen med natriumjonbatteri rullar av banden i Kina och amerikanska energidepartementet har tagit fram ett nytt katodmaterial för ökad energidensitet.

Nu kommer ytterligare nyheter i ämnet, den här gången från Tyskland och projektet 4NiB. Inom det utvecklas ett kostnadseffektivt batteri, bland annat genom att ersätta just litium med natrium. Ambitionsnivån är hög med målet att uppnå en energidensitet på 200 Wh/kg, vilket är jämförbart med dagens LFP-batterier.

Men projektet 4NiB vill gå längre än så och även ta fram ett batteri med kraftigt minskat avtryck på miljön. Nämligen genom att tillverka det med bioavfall. Forskarna arbetar på att utveckla ett batteri helt utan kopparfolie och ersätta grafit med vad de beskriver som ”alternativa kolföreningar” från förnybara källor. Något som minskar både utsläppen vid tillverkningen och kostnaden för kunderna, menar projektet.

Just nu pågår simuleringar med olika material för att komma fram till den optimala sammansättningen. Men i kontrast till de ambitiösa målen slår forskarna fast att det ännu kommer dröja några år innan batteriet blir verklighet och kan tillverkas i kommersiell skala.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!