Q5 e-tron är Audis nya elsuv – men bara för Kina

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 nov 2021

I slutet på sommaren läckte det ut bilder från det kinesiska patentverket av den större elsuven Q5 e-tron från Audi. Bortsett från att det förmodligen handlade om Audis version av Volkswagens kinaexklusiva modell ID.6 var uppgifterna få.

Nu har modellen presenterats officiellt och även den här gångern blir den som väntar på en sjusitsig elsuv besviken. För precis som Volkswagen ID.6 ska Audi Q5 e-tron både byggas och säljas i Kina.

Jämfört med Audi Q4 e-tron är Q5 e-tron hela 30 centimeter längre och går därför att utrusta med en tredje bänkrad. Raden i mitten går även att få med två separata fåtöljer som då gör modellen sexsitsig.

Den kommer både med bakhjulsdrift som Q5 e-tron 40 eller med fyrhjulsdrift och kallas då Q5 e-tron 50 quattro. Båda versioner får samma batteripaket på 83,4 kWh som ger en räckvidd på 56 mil hos Q5 e-tron 40 och 52 mil hos Q5 e-tron 50 quattro.

Räckviddssiffrorna är enligt den kinesiska körcykeln som är betydligt snällare än WLTP. Men då modellen byggs och endast kommer säljas i Kina behövs det alltså inga siffror enligt WLTP. Volkswagen ryktas ha planer på att börja importera sin större elsuv ID.6 från Kina till Europa. Det är däremot inget som har bekräftats och om det är något som även Audi kan tänka sig är oklart.

Den som vill ha en större elsuv från Audi här i Sverige får alltså nöja sig med e-tron ett tag till. Den uppges få en uppdatering och facelift nästa år med nytt batteri som ska ge en räckvidd på över 50 mil.

2023 ska modellfamiljen utökas med Q6 e-tron, som blir Audis första modellen på den nya elbilsplattformen PPE som tagits fram tillsammans med Porsche.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!