Regn och revansch vid premiär av eldrivet STCC

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 jun 2024

Komponentproblem satte stopp för den planerade premiären förra säsongen. Men i helgen var det till slut dags för den nya, eldrivna satsningen av STCC. Då i form av ett stadslopp i Göteborg utmed en 625 meter lång bana mellan Ullevi och Scandinaviumoch med det nya konceptet Head 2 Head där två förare ställs mot varandra.

Trots hårt väder med blåst under en stor del av helgen bjöds det på spännande körning.
– En väldigt blöt helg. Vi hade givetvis önskat bättre väder, vem hade inte gjort det. Men jag är ändå nöjd med helgen som helhet. Jag tror att det var många som trodde att vi inte skulle komma till start överhuvudtaget, men nu har vi gjort premiären för elektriska STCC och visat att Head-2-Head konceptet är här för att stanna, säger Micke Bern som är vd för STCC.

Loppen körs med Tesla Model 3, BMW i4, Cupra Born och Volkswagen ID.3 som har modifierats av företaget EPWR. Något som bland annat ger bilarna 550 hästkrafter. 0-100 km/h ska klaras på under tre sekunder och toppfarten är på 300 km/h – vilket gör dem till de snabbaste bilarna hittills i STCC.

I lördagens final ställdes den regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren i en Cupra Born från Cupra – PWR Racing mot Jimmy Eriksson från Brink Motorsport i en Tesla Model 3. Robert Dahlgren vann två finalheat, men i slutändan var det ändå Jimmy Eriksson och Brink Motorsport som plockade hem segern. En teknisk kontroll visade på en felaktigt monterad bärarm hos Robert Dahlgren som då diskades.

Under söndagens deltävling fick Robert Dahlgren däremot revansch, återigen mot Jimmy Eriksson från Brink Motorsport. Robert Dahlgren säkrade segern i det andra finalheatet med 13 hundradels marginal.
– Andra gången gillt. Det blev en revansch i dag. Vi fick vara starka hela tiden och byggt upp till det här. När ingenjören är tyst på radion, då vet jag att det är tight. Jag gjorde en justering på bromsarna i slutet, och jag tror det var det som avgjorde det. Helgen har vart en berg-och-dalbana, och det passar väl bra när vi är nära Liseberg, säger Robert Dahlgren.

Jimmy Eriksson slutade som ändå som mästerskapsledare med sex poängs marginal till Robert Dahlgren. Nästa lopp är helgen 28-29 juni, då med ett traditionellt format där 12 bilar tävlar mot varandra på Ljungbyheds Motorbana.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!